Kawasaki 1400GTR 2010: Touren met een vlaggenschip

Klik op de link hierboven voor technische gegevens van Kawa zelf. Zie hieronder de foto van wat het wordt...

opsommingsteken Na een eerste testrit met een van moto Maes (bruin model), is het wat wennen. De moto zit nog in rodage, maar de temperatuur bij de test is rond de nul graden dus ik ben blij met de verwarmde handvaten: Zie hier testverslag één.
opsommingsteken

Ik krijg het boekje van MotoPlus met nummer 1, je vindt het bruut ingescand (auteursrechten) en met paswoord 'MOTOPLUS' (hoofdletters) op deze link. Het gaat over een grondige vergelijking met een Yamaha FJR1300A en BMW K1300GT.

opsommingsteken

Omdat men zowel daar uitlegt dat het onderhoud om de 6.000 km als bij Moto's Maes dat ook zei, leek mij dit totaal onlogisch omdat je op de technische gegevens ook ziet dat het carterinhoud meer dan 4 liter bedraagt.  Mijn conclusie is dat het olieinterval dus ook 10.000 km moet zijn zoals bij de BMW en Yamaha.

opsommingsteken

Ik sjees naar de motorbeurs 2010 te Utrecht om eerste Kawasaki zelf te spreken hierover en mijn technisch onbegrip te ledigen, en krijg daar na wat tussenpersonen deze wel juiste onderhoudslijst mee die stelt dat oliewissel inderdaad om de 12.000 km is.  Voor mij kan dit snel een verschil tussen 5 X olie per jaar en 3 X olie per jaar! Op dezelfde beurs zit MotoPlus die ik op de hoogte stel van hun vergissing en de auteur en hoofdredacteur in kwestie geven snel toe dat het onder druk van de snelheid was dat ze vergaten hierbij stil te staan (dat het logisch niet kon). Ik praat ook over de nieuwe BT023-banden met wat 'Engellanders' en keer terug huiswaarts... En intussen bekom ik ook de technical manual van het model 2009 (deze link).

opsommingsteken

Over deze blunder van MotoPlus januari 2010 die eigenlijk het resultaat zodanig beïnvloedt dat niet de BMW maar de Kawa absoluut nummer één wordt, maak ik deze forumrepliek.

opsommingsteken

Via dit Australische kawa-forum vind ik dan de schitterende reis van deze 10.367 km in 6 dagen met een GTR1400 2009 (let op de naamwissel; in bepaalde delen van de wereld noemt hij/zij trouwens de Kawasaki Concours - zeer mooie naam).

opsommingsteken

Zie hier uit forum 2fast4u testverslag twee met de demomoto van www.interbike.be

opsommingsteken

En dan gebeurt het straffe. Ik haat mijn eigen verjaardag omdat ik dat puur egotripperij vind, maar op die dag krijg ik een telefoon van Interbike uit Lokeren die blijkbaar mijn geboortedatum zag op ID-kaart en mij had horen praten over "mijn nieuw lief" en of ik 'haar' dan ook die dag niet wou komen halen om er een weekendje mee te rijden.

opsommingsteken

En nu ik in onderhandeling ben met een nieuwe klant, zit in die onderhandelingen meteen het voorstel om als deel van de vergoedingen een bedrijfsmoto te krijgen via dat bedrijf en zal ik hoedanook na zes maanden mijn lief dan eindelijk kunnen veroveren...

opsommingsteken En meteen ging ik ook op de uitdagingen in van zowel het Nederlandse als Australische forum om die 'eco-modus' grondiger te testen dan alle journalisten voor mij. Klik hier voor 404 km met 20,02 liter en voor... de ultieme (zeer lastige, echt waar) 603 km met één tank.