603 km met 23,82 liter

Deze test is fenomenaal.

opsommingsteken

Het start met voltanken tot aan het nokje waar de ijzerplooi begint, dus iets meer dan gewoonlijk. Bij Lukoil (het vroeger Jet) in Izegem omdat dat nu eenmaal een van de goedkoopste 95-tanktstations is van West-Vlaanderen (Makro Eke in Oost-Vlaanderen loopt gelijkaardig mee). Zie voor goedkoopste tankstations trouwens de website www.goedkooptanken.be

opsommingsteken

Daarna duwen op de bovenknop lang om de 'AVERAGE' (gemiddelde) te laten hertellen en de onderste knop lang in stand Trip-A om de dagteller op nul te zetten (info: Trip A heeft 3 digits, dus max. 999 km), Trip B heeft 4 digits (dus max. 9.999 km). Zie hier een clipje hoe je dat juist doet. Zie hier of op de 404km pagina links voor de videoclip daarvan bij een tankbeurt Makro Eke/Gent.

opsommingsteken

Ditmaal gebeurde de start bij de tankbeurt in Izegem bij Lukoil (een van de goedkoopste tankstations voor 95 in West-Vlaanderen).

opsommingsteken

Vervolgens met de experimentele testgegevens van 1ste naar 3de naar 6de (OD op display = OverDrive) geschakeld en verbruik meteen onder de 5 liter laten staan en continu op 'CURRENT' laten staan. Een keer op snelheid, dan proberen onder 3000 RPM te blijven met veel veiligheidsopofferingen en een gigantisch grote alertheid en continu tellen van alle wagens in je spiegels (gigantisch goede spiegels op deze versie 2010, nog op geen enkele moto meegemaakt, het lijkt wel een camion op dat vlak).

opsommingsteken

Verder rijden met de Kawa net alsof je met een 44-tonner rijdt (ja, in Frankrijk max. 40-tonner of in Duitsland enkel superzwaar met luchtdruk-remmen). Qua zelfbeheersingstest, gaat dit boven bepaalde Spartaanse opleidingen die ik volgde, echt waar.

opsommingsteken

De dag erna zoon Floris Van Belle gevoerd naar zijn vakantiejob te Waregem en 's middags terug.  Hij helpt mij en wijst erop aan de rode lichten en zegt "papa, maximum 3000 RPM, hé". Pff, hij beseft niet hoe lastig dit is en ik voel dat ik dit geen volle tank kan volhouden.

opsommingsteken

Van de stress hiervan, denk ik thuis: Ik ga even ertussenuit gaan schaatsen. Maar enkel de schaatsbaan bij Leuven is open, dus, ideaal om verder te testen.  Gelukkig, zware werken tussen Kortrijk en Gent en dat helpt natuurlijk met een snelheidslimiet van 70 km/h over talloze kilometers want daar zie ik het verbruik zakken naar liefst 3 liter/100 km en minder. Dit lijkt onvoorstelbaar voor een beest met 1400 CC longinhoud.

opsommingsteken

In Leuven gekomen, de kunstschaatsen uitgehaald uit de gigantisch ruime koffers en even op het ijs. Na wat salto's en capriolen als een clown over het ijs en terug kind te zijn tussen de kinderen, verlaat ik omstreeks 17h de schaatsbaan en drink 2 cécémels.

opsommingsteken

Ik denk na en denk "It's now or never!".  Reken even uit of ik Luxemburg zou halen om te tanken, maar denk, nee, dat red ik amper en dan moet ik nog de hele baan terug.  Het wordt Namur en ik zet terug aan: 1ste - 3de - 6de (OD) - 3de - 6de (OD)... Dit moet gigantisch spaarzaam zijn voor het super ABS-systeem op deze moto (straks iets meer daarover in een link apart).

opsommingsteken

Aan Namur gekomen rij ik door naar Dinant, waar ik met mijn echtgenote ooit eens boven de Citadel sliep met gigantisch romantisch uitzicht op... het militaire kerkhof.

opsommingsteken

Volg even de videoclip op deze link voor dit alles, maar ik becommentarieer hieronder wat verder.

opsommingsteken

In Dinant stand 361 km terwijl de benzinetank nog 3 van de zes blokjes aangeeft. Bizarre opmerking: Net voor Dinant ging het bergaf plots even naar 2 blokjes, maar bergop wat verder sprong het terug op drie.  Vooral het eerste blokje gaat zeer lang mee en zelfs ook bij normaal gebruik snel meer dan 100 km (en later zal blijken het laatste blokje ook meer dan de andere blokjes). Op dit eerste gedeelte scoor ik volgens de display een gemiddelde van 3,9 liter per 100 km. Als ik reken en tel... nee, zeg ik dan, dat kan absoluut niet. Ik begin te dromen dat de kaap van 500 km haalbaar wordt.

opsommingsteken

Terwijl ik verder rij tussendoor ditmaal (dus niet autoroute Wallonie langs Namur) richting Philippeville over de prachtige brug over de Maas (waar ik met m'n kids met de bootjes bij de afdaling van de Lesse altijd uitkom) is er terug wat verkeer en met camions zakt het verbruik zelfs regelmatig op de display naar 3,4 liter (zie clipje in supra).

opsommingsteken

Reservestand 'Fuel Low' springt pas op 489 km aan. Joepie-de-poepie (citaat Ome Willem uit de oude TV-tijd) dus ik word almaar zekerder van die 500 km en mijn berekening in het hoofd, zou die dan toch 550 km kunnen halen. Je weet wel, op een bepaald moment zijn zowel mannen als vrouwen nooit meer content en worden ze wat overmoedig...

opsommingsteken

Op het clipje speel ik nog wat met de knopjes. Normaal gezien word je op de Kawa dan continu gestoord met die flikkerende display en het tanksymbool dat je moet tanken, maar RTFM niet waar en dus weet ik dat je op de bovenste knop lang moet blijven duwen en dan 1 X op de onderste om dat om te zetten in een fel rood 'fout'-lichtje links boven en het knipperend laatste segment-tanksymbool.  De belangrijkste info-melding verlies je nu echter, namelijk de reikwijdte (of is het rijk-weidte, hihi) en die toont nu enkel nog 'FUEL LOW'.  Maar ik ben voorzien en heb 5 liter benzine in mijn linker koffer (snel reken ik... goed voor toch minstens 100 km als de display juist is of ik rij zoals met die super V-Rod van die klant tijdens een treffen waarbij iedereen mij inhaalt maar ik wel alles zie van het landschap rond mij en de andere motards niets).

opsommingsteken

Op 47'' in het videoclipje (eigenlijk fotocompilatie) zie je mooi ook het extreem lage toerental (nog lager dan mijn Pan en de BMW topmodellen die dan eigenlijk niet zo zuiver draaien; deze Kawa is de meest perfecte motor qua zuiverheid en dat wordt ook in alle testen en alle motomagazines bevestigd of stil verzwegen als ze BMW-bindingen hebben). Temperatuur is 20° dus dat speelt ook in het verbruiksvoordeel (lichtere densiteit van de winddruk), snelheid blijft bij 2500 RPM 90 km/h en bandendruk voor 270 kilo Pascal en achteraan 300 KPA.

opsommingsteken

Na Charleroi, Bergen/Mons en Doornik zie ik links mijn Bellegemse Bellegoed langs de autostrade en ik besluit door te rijden naar hetzelfde tankstation terug, zijnde Lukoil Izegem en hoop dat dit haalbaar is in reservestand. De kilometers gaan intussen ver boven de 500 km... verder.

opsommingsteken

Bij die afrit, reken ik uit dat als ik doorrij naar Brugge ik normaal in panne val tussen Roeselare en Brugge, maar ik ga ervoor. Ik ben tenslotte geboren en getogen Bruggeling en er rijdt een ideale brede camion voor mij die duidelijk naar de haven van Zeebrugge moet.

opsommingsteken

Onvoorstelbaar, na de ring met allemaal groene richting (vroeger vroeg ik me altijd af bij dat oude bord 'Opgelet Groene Golf' waar die VW van de politie dan wel juist mocht staan want we leven nu eenmaal in een combi-natie = land waarin veel politiewagens zijn, bron: Dagalmanak van vandaag) maar gigantisch groot is mijn verrasing (en dat drukt mijn echt zwaar stijgende vermoeidheid en slaperigheid aan dit lastige tempo en mijn nek doet pijn van rondkijken, maar dit Kawasaki gelzadel dat dealer Interbike mij boven alles zeker aanraadde, is opnieuw een gouden tip die mij al bij mijn vorige kilometers wellicht veel stramheid had kunnen besparen).

opsommingsteken

En dus vind je hier de aankomst in Brugge met mijn vreugdedansje. De aparte clip hiervan vind je op deze link.

opsommingsteken

Dus in de Bevrijdingslaan te Brugge voel ik mij oprecht bevrijd van dit huzarenstukje (veel gevaarlijker dan af en toe eens wat sneller rijden, echt waar omdat je je minder kunt houden aan de basisregel van afstand voor-achter-links-rechts af te dwingen aan deze snelheid).

opsommingsteken

Op het forum van PanEuropean werd ik trouwens al eens zot verklaard om met mijne oude PanAmerican een verbruikstest te doen à 4000 RPM, een à 3000 RPM en een à 2000 RPM en, ja gelijk hebben ze bij die laatste twee.

opsommingsteken

Op 603 km exact, valt hij dan stil aan de... hihi Psychiatrische kliniek.  Was dit een hint van de moto naar berijder en hebben moto's toch een ziel, je zou het denken in dit geval. Ik ben echter dolgelukkig en geef deze moto een dikke, dikke knuffel voor het super traag orgasme van 603 km lang (een voordeel van oud worden?).

opsommingsteken

De display geeft net aan: 3,8 km per 100 km gemiddeld. Dus mijn tweede deel van Dinant was nog zuiniger (was ook zonder echte tussenstops behalve in Bevrijdingslaan).

Toch doe ik nog deze testen:

opsommingsteken

Ik open de tank en luister bij het starten naar het geluid: Hij zuigt lucht aan, louter bij het contact al aanzetten. De ontsteking wordt dus duidelijk voorbereid en wie dit record wil breken, moet minder stoppen en starten dus en continu doorrijden (hopelijk zijn er nog, want ik ben nooit graag eerste maar liever bij de betere middenmoot, is zo lastig niet en dan kun je meer diverse records breken).

opsommingsteken

Ik schud de moto even heen en weer, en ja hoor, ik kan terug starten. Stop de jerry-can (uit de film van Tom & Jerry onthou ik altijd "What Jerry Can, Tom can too") met 5 liter terug.  Ik kan echter maar 400 meter rijden op weg naar Lukoil in de Baron Ruzettelaan en val al stil aan de achterkant van het station richting Boeveriepoort.

opsommingsteken

Daar doe ik de 5 liter erin tot het laatste druppeltje (had precies 5 liter daarin) en de moto start onmiddellijk, terwijl ik verwachtte dat er eventueel nog wat ontluchting moest gebeuren.  Wel bizar: Ik zie dat de foutmelding nog steeds actief is 'FUEL LOW'. Dat betekent dus dat de reserve GEEN 4 liter is zoals aangeduid in de manual (RTFM dus even niet).

opsommingsteken

Bij het tankstation (dus die kilometer daartussen is verwaarloosbaar), tank ik dan 18,82 liter tot tjok-prop-nokvol.

opsommingsteken

Betekent dus dat ik de display kan nazien, die terug 3,9 liter/100 km in stand 'AVERAGE' geeft. En ja hoor, 23,82 liter gedeeld door 603,4 km geeft iets minder dan 3,95 liter/100 km weer (ofte 0,039476300961219754723235001657275 l/100 km). Voor wie het heel precies wil met correctie van die km daartussen en het feit dat ik denk dat de eindtank een ietsjepietsje voller zat dan de vorige eindtank in Izegem, lijkt dat dus te kloppen.

opsommingsteken

Conclusie : In de tank zit dus wel 22 liter, maar je kunt er wellicht ruim 1,5 liter in 'overtanken' (doet dit NIET als het erg warm is en je geen onmiddellijke rit voor de boeg hebt, want benzine heeft geen vast volume en je tankt dus in de winter anders dan in de zomer), maar als de moto recht staat (niet in de bergen) heb je wellicht ook in de reserve tank iets meer dan 4 liter in reserve. Het lijkt trouwens een opmerking van andere Kawa-gebruikers dat die reserve wat te vroeg je display blokkeert, maar op dit moment heb ik daar niets op tegen nu ik weet hoeveel het eigenlijk bevat maar je best geen risico's neemt zonder correct gevulde jerry-can bij je.

opsommingsteken

Ik kan je wel vertellen dat ik na deze tankbeurt, het mij een verademing was om de moto open te trekken naar een verbruik goed boven de 5 tot zelfs 6 liter gemiddeld in de weg naar Kortrijk/Bellegem terug...

opsommingsteken

Vergeet ook niet dat dit getest werd met de speciale ECO-modus functie van de Kawasaki 1400GTR, maar dit mag dan ook een groene ode zijn aan die nieuwe functie en zijn prijs echt waard.

Klik eventueel nog links als je iets wil lezen over specifieke zaken die ik al technisch ontdekte of nog niet helemaal ontdekte rond deze 1400GTR.

Voor waarmerking en zonder fraude opgemaakt,

rebels Van Belletje uit Bellegoed, Bellegem, Belgium (straat = Straatje 21, echt waar, geen echt toeval trouwens, want ik ben een doordrijver op het vlak van droomrealisaties), test uitgevoerd op 30 en 31 juli 2010.

Met mijn bijzondere dank aan Interbike overigens voor hun technische uitleg waarmee ze me voor vele dingen op het juiste spoor zetten en die dus eigenlijk wel deze score ook op hun palmares mogen zetten voor het juiste onderhoud (juiste olie) en uitleg over de technische werking van dit toch wel bijzondere type motor die ook nogmaals anders werd afgesteld in de nieuwe ECU/chip van het model 2010 met deze ECO-modus.  Hoedje af voor wat ze hier in de Research & Development bij Kawasaki voor programmeerden. Ik zou graag eens die programmacode inzien, maar zal dat wellicht resultaatsgericht zelf nog moeten onderzoeken. Soms wordt er immers bizar genoeg meer ingespoten (koude motor), maar meestal wordt de ademhaling en vooral de acceleraties heel soepel qua groeireflex rustiger gemaakt, waardoor deze motor een nog rustigere karakter krijgt ondanks zijn zeer performante vermogen en dit vooral van 4000 RPM tot ruim over de 9000 RPM (heb wel al ontdekt dat 5de en 6de versnelling volgens vele tests anders geprogrammeerd zijn, maar zal dit wel in Duitsland zelf ook eens onderzoeken).