Dankzij een zware en onterechte echtscheiding kwam ik in op 40-jarige leeftijd in een zeer moeilijk maar net verhelderend leven terecht. Na de verwerking van de eerste klappen, besefte ik echter dat deze tegenslag mij de mogelijkheid bood omgekeerd tal van dromen mogelijk te maken, van anderen, van mijn kinderen, maar ook gecombineerd met mijn dromen. Wie graag droomt, ziet hier hoe een man in het tweede deel van zijn leven, samen met zijn kinderen terug zijn jeugddromen opneemt en probeert te vervolmaken. Ik kan niet voorspellen hoe ver ik raak, maar de route alleen al is de moeite.
Expliciete dank hierbij ook mijn 50-jarige vriend (een super rekenwonder) en zijn echtgenote die mij steunden in deze droom en die mij nog meer wakker maakten, doordat ook die vrouw pas aan die hogere leeftijd begon met haar jeugddroom: motorijden (en ook het liefst langs onbegaanbare paadjes met af en toe veel slijk en modder en wat extra risico).
Via een van mijn prachtige klanten XTRACO BVBA, vakkundig geleid door de meer emotionele dromer Stéphane Cardinael, kon ik de ITLB-opleiding volgen voor zijn vennootschap. Voor deze hoofdpagina ITLB vanwaar u normaal komt: klik hier
Hieronder vindt u de route voor wie ook wil weten hoe het behalen (of niet behalen?) van de rijbewijzen werkt.
Na geslaagd te zijn voor deze Internationale Transportvergunning, zit ik uitzonderlijk eens gezellig samen met Stéphane Cardinael voor de zakelijke bespreking van de vergoeding hiervoor. Ik stel hem voor dat het een kinderdroom is van mij, ooit met een zware camion eens te rijden, en of ik de examens voor C en CE mag doen voor zijn firma. Hij is een dromer als ik die er ook voor gaat en tegenslag niet vreest, en ik krijg toestemming. Joepie! Het is een dag waarbij de zon alweer wat feller schijnt dan anders.
Eind januari 2009, schrijf ik meteen een aantal rijscholen aangeschreven. Er reageren er niet veel tot mijn verrassing. Ik denk even aan de VTI-rijschool, waar ik ooit een extra vrijwillig uurtje volgde met een BMW van hen voor ik naar een hele oude K75RT ex-zwaantje-BMW-motor overstapte.
Begin februari besluit ik in de Sint-Jorisstraat 12 bij Rijschool ERASMUS binnen te springen, omdat die 'oude pee' daar mij uitzonderlijk menselijk leek en we elkaar veel wijsheid bijbrachten en het schijnt dat ze daar nog een ouwere pee hebben die echt goed met camions kan rijden. Snel krijg ik van hem de volgorde:
Theorie C voorbereiden. Kan hem trouwens een oudere CD 'afpersen' voor een paar vrijwillige euro van www.weeswegwijs.be met de opmerking dat er toch een paar zaken veranderd zijn sindsdien. Hij raadt me ook de website www.gratisrijbewijsonline.be aan. |
|
De CD oefen ik en die lijkt mij zeer goed. Het verrast mij hoeveel er toch al veranderd is sinds mijn rijbewijs B (moest toen 2 X theorie en 2 X praktisch afleggen en dat wou ik nu niet meer tegenkomen), maar ik moet heel eerlijk zijn: Een full-time opleiding ITLB is blijbkaar heel erg moeilijk en nu snap ik waarom de bestaande camionneurs soms veel meer wisten dan mij in de les en minder inspanningen moesten doen. Nu was het wellicht omgekeerd (moest ik voor mijn theorie minder moeite doen over rijtijden en techniek). |
|
Op www.gratisrijbewijsonline.be schijf ik me meteen zowel in het forum in als dat ik 2,50 EUR betaal voor twee dagen 'gratis examens rijbewijs C' en dat helpt me toch extra oefenen op een aantal zaken die blijkbaar ondanks mijn miljoen kilometers effectieve ervaring blijkbaar nog steeds niet glashelder zijn. |
Na wat nachtwerk bij een andere klant, besluit ik op woensdag 18/02/2009 langs een vriendin van mijn oudste dochtertje marieke VAN BELLE en langs de school van mijn jongste dochtertje stientje VAN BELLE te stoppen aan dit examencentrum Moorsele om 15h03. Ik betaal 15,00 EUR, geef mijn nog steeds niet vernieuwde identiteitskaart af en mag meteen naar terminal 4. Na het uittesten van de vragen (3 op 4 juist, maar dat telt niet), volgt het echte examen. Toch heel anders dan op www.gratisrijbewijsonline.be maar met de rubriektheorie uit de CD van www.weeswegwijs.be herken ik toch een aantal situaties goed en de angst voor zware overtredingen helpt natuurlijk altijd (zeer realistisch, in het echt ben ik daar ook gezond bang voor). Welke had ik fout?
Welke papieren zijn verplicht in te vullen op de tachograafschijf? Ik had gekozen voor de nummerplaat van zowel de aanhangwagen als van de trekker, maar dat was fout: Enkel de nummerplaat van de trekker en dat lijkt me nu wel logisch. Je kunt in het echt inderdaad ook een andere trekker aankoppelen en dat verandert niets aan je rijtijden. Stomme fout (maar dat vind ik altijd van mezelf). Ik herinner mij drie vragen over de tacho (ook de ommezijde), en geen enkele kwam in die vorm voor noch op CD nog online. |
|
Kruispunt met rode lichten inactief. Moet je voorrang geven aan de fietser van rechts? Ik zag geen bord rechts omdat de camion in de weg stond, dus klikte ik snel op 'ja' (voorrang van rechts) maar bij het klikken zag ik onder de brug daarachter het bananengele vierkante bord van einde voorrangsweg en besefte dat ik hier mis was. Dat bleek ook zo te zijn nadien. |
|
Mag je met een lekke band aan de buitenzijde van een dubbele band doorrijden? Ik dacht van wel, omdat mijn papa ooit zo'n 30 jaren geleden een camion probeerde te stoppen op de toen nieuwe Viaduct van Vilvoorde terwijl de rook uit zijn band vloog, en die camionneur pas nadat de toplaag er brandend afgescheurd was, ons vertelde dat hij het risico niet kon nemen dat heel zijn truc in brand zou vliegen en hij dat wel gezien had. Nee: je moet wel degelijk stoppen. Ik zal nu in de praktijk moeten ondervinden of je dat ook zo gemakkelijk voelt en tijdig kunt toepassen. |
|
Dan twee foute vragen die ik mij niet zo goed herinner omdat ik verrast was van mijn score 45/50 (90%): Een situatie hoeveel afstand je moest houden na een andere wagen. Gokte op de 50 meter van de autostrade maar het bleek minder te zijn, geloof ik. Zat plots met mijn gedachten ergens anders (ben soms een dromer, zoals je al kon lezen). |
|
En tot slot ook een vraag met iets van 100 meter en verlichting bij een donkere foto die op het einde op een dwarsweg leek uit te komen. Maar daar herinner ik mij helemaal niets meer van omdat ik dacht dat ik het op een papiertje krabbelde en dat voor mij het korte-termijn-hersensignaal tot vergeten was, maar het zodanig onleesbaar schreef dat mij de zin ontbreekt daar verder op in te gaan. |
|
Ik herinner mij ook nog dit: Kleur en betekenins van rook uitlaat camions aantonen (dus omgekeerd), veel snelheidsvragen. Klassieke vragen met MTM versus beladen toestand waren ook klassiek en een camion die op zo'n witte arceerzone stond en moeilijk anders kon op een kleine weg om links te draaien met de vraag of dat mocht (nee, bleek dus juist te zijn), ook nog rijtijden (maar in ITLB veel complexer aangeleerd), agentje 2 X, veel ronde puntvragen (of hoe je dat woord ook schrijft, misschien eerder ronde punthoofdvragen?) en spoorweg- en zebrapadvraag waarbij je moest anticiperen op plaatsgebrek en vroeger stoppen met je grote 'beestje'. |
Ook nog deze opmerking:
Er was enkel een muis en GEEN klavier en je moet je GSM afzetten voor je start met de test. De vragen op www.gratisrijbewijsonline.be zijn echter wel zeer goed dat je daar WEL je snelheid moet intypen omdat dit de lat nog wat hoger legt en de vraagstelling iets moeilijker maakt dan op het examen zelf. |
Ik slaagde dus gelukkig meteen met 45/50. Hier vindt u mijn rapport of attest over slagen hierin zelf dan.
Dit moet ik nog aanvragen bij bijv. Adhesia, Securex, Arista, ... Ben met mijn ziekenbond niet in orde door mijn echtscheiding (ook niet met sociale bijdragen, geen brandverzekering meer enz. maar ja, als ik een beetje geluk heb en mij zelf zwaar blijf trainen, vormt dat eigenlijk niet zo'n groot probleem - mijn ma zou zeggen dat ik hout moet vasthouden maar ik doe dat zeker niet want ik reken liever op eigen kunnen).
Hier vindt u het aanvraagformulier dat ik meteen meekreeg en nog moet laten invullen door gemeente en betrokken partijen. Hiervoor kan ik niet op mijn klant rekenen die dit betaalt, maar ik heb nog een andere klant in de bouw www.libowar.be die met camions C rijdt en waar ik ook 113% op kan rekenen (het leven is zo mooi als mensen op mij kunnen rekenen en je dan later merkt dat je dat omgekeerd ook eens mag).
Wordt nog aangevuld... (behoudens onvoorziene omstandigheden).
Wordt nog aangevuld...
Wordt nog aangevuld...
Toekomstmuziek...
Toekomstmuziek...
Voor geïnteresseerden in moto's: zie http://logocom.be/moto
VAN BELLE Jean Marc - Bellegoed - Bellegem, 18-feb-2009 20:25:19 +0100