Deze pagina is een typisch tot wanorde gegroeide pagina over een aantal moto's en staat een beetje ondersteboven (oudste tekst onderaan). Geniet ervan zoals u ervan kunt genieten op de moto om rond te rijden en misschien dingen te ontdekken die u in een gestructureerde trip nooit zou ontdekken, of die u op het (soms rode) kruisje doen drukken rechtsboven... Ik start met een afbeelding van mij op wat moto's uit de prachtwebsite http://cycle-ergo.com/
Klik hier om te beginnen vanaf 2003
05/11/2009: De videoclip voor iedereen die moto wil leren rijden of al rijdt. Het perfect veilige parcours op een regendag. Oordeel zelf op: http://www.garagetv.be/video-galerij/cb1000/Perfecte_dag_voor_een_motorrijder.aspx
18/02/2009: Voor wie denkt dat hij goed kan rijden, bekijk eens dit filmpje
en laat u eens goed frustreren...:
http://www.youtube.com/watch?v=gTO2s7wyrFs
Gaat over Honda Pan American ST1100 (vergelijkingsartikel: klik hier), ex-rijkswachtmoto BMW K75RT, Harley Davidson of Niet Harleydavidson V-Rod VRSCA en de zeer goed nagemaakte versie en wel betaalbare Hyosung Aquila GV650, alsook wellicht nog andere types en ook techniek en levensfilosofie.
12 juli 2008: Van Belle leert elektronica: Trucage met de V-Rod: 220 km/h à 7000 RPM... of dus toch niet!! Klik hier voor de videoclip à 220 km/h
18/02/2009: Forumdiscussie over 'Poolse Barbie' die leert rijden, en waarin ik de stelling inneem dat 'minder goede' chauffeurs op de weg niet per se onveilige zijn en dat het fictie is te denken dat er zoiets als absolute veiligheid kan bestaan: Klik hier (mijn replieken staan op het einde). Ik heb het daar zelfs over het risico te denken in Über- en Untermensch-terminologieën.
2007-2008: Link naar mijn lievelings TomTomRider routes + een Nederlandstalig conversieprogramma om TomTomRider naar bijv. Garmin of omgekeerd om te zetten: http://logocom.be/moto/routes
2008: Ongeval op 09/03/08 op E40 waarbij twee motards ontsnappen aan zwaar ongeval (met link naar pio-converter software voor mensen die routes van Garmin naar TomTomRider willen converteren of omgekeerd).
1 mei 2008: update van oude 1991-Pan-Am-moto met (ja hoor): lichtkrant! Klik hier
2007: Overschakeling naar een oude kinderdroom: onverwacht en eigenlijk als overgang naar een recentere BMW per 'ongeluk' een goede Honda PanAm van 1991 (klik voor manuals en foto's e.d.). Heel iets anders, zie een van de betere maar toch Honda-gerichte moto-forums www.pan-european.be/forum. Op dit gespreksveld stond een item=onderwerp over 'Helmen' waarin men mijn reacties zo hevig vond dat de meesten (denk ik) mij weg wilden. Blijkbaar heb ik toch 'verbale stijlproblemen' maar sinds 2004 opteerde ik om de laatste 21 jaren van mijn leven niet meer te besteden aan diplomatiek tijdverlies en opteer ik voor directe taal i.p.v. voor 'lieve vrede' (korte termijn-illusie). Dit soort 'negatieve' kritiek en complimentjes helpen een mens meer vooruit en zie ik vanuit mijn visie als positief en leerzaam. Lees zelf en zie hoe 'embetant' ik volgens een aantal mensen ben, zeker qua mijn standpunt dat een motard als een sterke weggebruiker beschouwd dient te worden en elke fout bij de motard (dus mezelf in de eerste plaats) ligt:
Pan-European-forum: Helmen en andere praat = JMVB blz. 1 (lokaal opgeslagen) |
|
Pan-European-forum: Helmen en andere praat = JMVB blz. 2 (lokaal opgeslagen) |
|
Pan-European-forum: Helmen en andere praat = JMVB blz. 3 (lokaal opgeslagen) |
|
Statistiek: 14 van de 53 posts op dit topic waren op dat moment van mij. Vind ik inderdaad wat 'hevig' en hebben ze gelijk in. |
|
De link naar het nogal hevige onderwerp zelf (voor zolang dit nog online blijft, 53 berichten op 17/01/07 10h18): hyperlink [blijkt inderdaad een foutmelding te geven]. |
2006: Vernieuwd: Mijn 'beruchte' citaten uit mijn veiligheidsopleiding motorijden: Klik op deze bladwijzer.
2001-2006: Ik heb al met veel moto's gereden (rij met deze in 2006 al 15-jarige oude herstelde 'Zwaantjes'-BMW-K75RT met journalistieke persplaat), maar deze moto hieronder van een klant is de absolute top op alle vlakken: rust, design, techniek, uitstraling, en ja, eigenlijk ook de absolute Porsche motor met waterkoeling (!) en je bent dikwijls NIET welkom met deze Harley-verrader volgens velen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En nu terug de basispagina die hier oorspronkelijk in 2003 stond:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2001 Eerste Harley Davidson V-Rod (jaar voor 100 jaar Harley Davidson), foto's, in mijn ogen de mooiste en 'Porsche-ste' moto ooit gemaakt:
Links naar verder op deze pagina:
Foto moto bij zonsopgang
Foto moto opstapkant
Foto moto kant uitlaat
Link naar fotomontage nieuwe batterij in V-Rod
Subpagina V-Rod zelf
Het is echter duidelijk dat de V-Rod achtergemaakt werd door het Koreaanse Hyosung (met een van Suzuki afgeleide motor). Ook hier had ik weer het grote geluk dat ik deze moto mocht roderen:
2007: Foto's Hyosung Aquila GV650 [2007]: Klik hier voor de aparte pagina!
Indien gewenst, komt hier nog een cursus 'veiligheidscursus motorijden 1300%"! Intussen vind je hier het document met de V-Rod handleiding die ik voor de klant in kwestie opmaakte. Let wel, er staan een paar foutjes in, bijv. het remlicht moet wel gaan bij het remmen met de achterrem, anders is het een contactje dat los zat. Maar ook bij mijn huidige PanAm ST110 SC26 moet ik zeer hard het rempedaal induwen voor mijn remlicht brandt (terwijl het onmiddellijk aanklikt bij het intrekken van de rechter remhendel voor).
Voor andere motards: op deze site http://www.luiemotorfiets.nl/ vind je zeer objectieve gegevens en rij-, rem- en bochtentips.
Op dit forum vindt u embetante opmerkingen van mijzelf: http://www.pan-european.be
Humor: Laatste Duitse moto-reclamefilmpje (2 MB) voor de Kawasaki Ninja ZX-6R: Hou de politie te vriend! PS: Deze VLAS-hoffelijkheidsboete van -12,50 EUR bewijst ook dat de politie wel uw vriend kan zijn maar dat dat ook wel aan uw rijgedrag ligt!
Geen humor, maar na lang denken vond ik het noodzakelijk om deze gruwelijke film toch te publiceren. Het gevaar bij motorijden als je te zeer vertraagt - hier flitscontrole, hoewel dit type moto een schakelknop heeft op het rechterstuur waarmee je bij haperen de motor ineens afzet - kan dodelijk zijn (in dit geval zou de chauffeur echter niet zo gekwetst zijn ondanks de spectaculaire beelden): klik hier voor gruwelijke videoclip 1. Dankzij deze clip had ik op ma 07/01/2008 wellicht een boete tussen Gent en Antwerpen omdat naast mij op het derde rijvak een BMW 5 met nummerplaat XJE925 plots op de remmen gingen staan, en ik op het 2de rijvak direct accelereerde van 70 naar 85 mijl omdat ik meende in zijn rechter dode hoek te zitten en ik dacht dat hij snel ging uitwijken naar rechts om bijv. verder af te slaan naar Sint-Niklaas en mij omrijden (achter mij zat nog een wagen en ik ben doodsbang op de moto van achterliggend verkeer, ik tel zelfs de wagens in mijn spiegel). Ga het voorleggen als ik de boete krijg (ik hoop dat er drie foto's zijn met drie oplopende snelheden), maar ik betaal liever de (naar objectieve criteria terechte) snelheidsboete dan van achteren aangereden te worden als in voormelde clip. Ook in het VTI te Izegem worden jaarlijks gruwelijke beelden getoond (waarna ik 's middags niet kon eten), maar deze gruwelijke methode is soms de enige methode om jongeren te doen inzien hoe je met een brommer of moto in stukken kunt gereten worden.
Op aanvraag: videoclips op garage-TV van moto-ongevallen waar ik ook geen greintje medelijden mee heb en een goed be-lerend karakter hebben: |
|
Garage-video 1 (over dubbele witte lijn en de 'groententuin' in) |
|
Garage-video 2 (wheelie tussen het verkeer, hopelijk stapt deze motard nooit meer op een moto of leerde hij zijn lesje) | |
Garage-video 3 (wheelie tussen het verkeer, hopelijk zelfde motard die op het einde zéér ongelukkig ten val komt; een mens moet weten wanneer hij moet stoppen) | |
Andere: op afgelegen plaats handenstand - vluchtmisdrijf frontaal - compilatie - bus (bijna) over 14 moto's - dit vind ik een echte motard - wereldrecord (let op het super-pak dat hij draagt en bravo voor vooral de echtgenote; op het einde zie je dat deze man super-super-geniaal is en een perfecte landingstechniek beheerst; hij gaat over de grenzen van het wetenschappelijke, vind ik) | |
Op Youtube.com kreeg deze jongen Firenzi 12 weken cel voor zijn videoclip: klik hier |
Humor: Recentere reclame voor de Kawasaki Ninja: Boertje met tractor geflitst à 267 km (clip is leuk, maar het is onverantwoord voorbij om het even wat te rijden aan die snelheid, als de boer op dat moment de straat had overgestoken, was het grootste stuk dat zou overgebleven zijn, wellicht zo'n 5 kubieke cm helm...
Foto Harley Davidson V-Rod moto bij zonsopgang Ter info: hier de link naar videoclip uit National Geographic over de assemblage van de V-Rod
Foto Harley Davidson V-Rod moto kant opstapzijde
Foto Harley Davidson V-Rod moto kant uitlaat
Op veler vraag tot slot nog mijn 'beroemdste citaten' uit de veiligheidsopleiding die ik geef per moto:
"Een motorrijder is altijd in zijn onrecht, ook al gedraag je je 100% naar de wegcode. De kunst is vooral de stommiteiten van anderen te voorkomen." | |
"Als ik met de moto rij, rij ik alsof ik onzichtbaar ben voor anderen. Je wordt toch nooit gezien." | |
"Als ik mijzelf betrap op 1 X remmen IN een bocht, leg ik mijzelf een maand rijverbod met de moto op. Als ik het remlicht van een leerling voor mij in de bocht zie aangaan, herstart zijn cursus." |
|
"In welke versnelling je moet rijden? Simpel, die waarin je nooit moet remmen." |
|
"Wat het belangrijkste is op autostrade? Vier zaken: Afstand houden, afstand houden, afstand houden, afstand houden" |
|
"De oorzaak bij alle spectaculaire ongevalfoto's met moto's? Snelheid. Zelfs twee motards die frontaal botsen aan 20 km per uur, overleven het. Uitzondering: te lage snelheid op de autostrade of bij het inhalen. Of nee: Dan nog reed je beter NIET op de autostrade en haal je beter NIET in, want een goede motard telt op elk moment alle auto's voor en achter zich." |
|
"Afstand houden, afstand houden, afstand houden, afstand houden, afstand houden, afstand houden, afstand houden. Zaag ik? Nee." |
|
Zelfbeheersing zit niet in je hoofd, het zit in je rechterhand. Het enige wat je moet beheersen met een motor, maar zelfs dat kunnen de meesten nog niet als er een andere motor naast je staat. Als je je rechterhand kwijt raakt bij een moto-ongeluk, dan heb je dat verdiend." |
|
De gevaarlijkste moto's? De lichte. De beste: Dubbele schijfremmen vooraan die je zo weinig mogelijk gebruikt, en een gewicht van niet minstens het vierdubbel van de passagier(s). Je kunt je moto iets vragen, maar maar je moto zal nooit meer doen dan zijn techniek toelaat." |
|
"De eerste regen na zonnige dagen, is altijd kerkhofregen." |
|
"Of geniet voluit en besef dat het je laatste keer kan zijn." |
|
"Overlijden is niet erg, dat probleem is voor je nabestaanden." |
|
"Niemand zal lachen als je valt omdat je te traag rijdt. Iedereen zal lachen als je zeer snel opvalt: Glimlach, u komt in beeld (krant)". |
|
"Niemand ziet je als je rap rijdt. Als je traag rijdt ook niet, maar dan zijn de gevolgen zo erg niet." |
VAN BELLE Jean Marc, in respect voor M.A.G. met compleetste kalender, Pan European en 2fast4u.