Evolutie

Zoals in de geschiedenispagina reeds verteld, is de Walleweg eigenlijk al zeer lang een landbouwweg en nog veel langer een landbouwweg die alleen naar Bellegem liep (Bellegem was toen nog nagenoeg puur landbouwgemeente).  Nog steeds is het een enorme verademing om daar eens te stoppen en te genieten van dit zicht.

Hier vindt u een zeer zware uitvoerbaar virusvrij programma (duurt een eindje om op te slaan of te openen) waarin u een panoramazicht hebt vanuit de Walleweg.

  1. Op een bepaald moment wou men echter alle straten recht trekken en het autoverkeer alle ruimte geven.  Op dat moment werd de Doornikserijksweg ook drievaksbaan op veel plaatsen.  De lintbebouwing volgde, ook in Walleweg, waar daarvoor nagenoeg GEEN huizen stonden.

  2. Veel, veel  recenter werd het roer omgegooid en moest plots alles trager en veiliger

  3. Zo werd een verkeersbord geplaatst 70 km per uur langs de Doornikserijksweg.

  4. Bovendien had de politie ook meer inkomsten nodig en stonden ze (terecht) langs de Bellegemsestraat.

  5. Als je nu rap IN Bellegem wil geraken, of rap UIT Bellegem wil raken, zit je inderdaad met het probleem dat je sneller kunt rijden en minder flitscontroles hebt langs... de smalle Walleweg en niet langs de brede Doornikserijksweg. Bovendien is de Walleweg iets breder geworden sinds de vrij recente asfaltering en dat de paar zeldzame maar DAGELIJKSE door weer en wind fietsgebruikers bevestigen dat dit veiligheidsprobleem vooral sinds de verbreding opgetreden is, maar al met al toch nog redelijk meevalt.

  6. Het kernprobleem blijft een aantal zeer specifieke wagens waarvan de chauffeur of chauffeuse onvoldoende hun eigen rechtervoet beheersen, zeker in de gevaarlijke bocht aan de boerderij Labis, maar ook nà de afsplitsing van het kleine paadje naar Don Bosco, waar ik recent deze foto met vervaarlijke remsporen vond.

  7. Niettemin is er nog NOOIT een fietsongeval gebeurd in de Walleweg!

  8. Het dubbele richting-fietspad aan het knooppunt Doornikserijksweg en Bellegemsestraat, heeft wèl al veel ongevallen op haar palmares (vandaar dat daar verplichtend een blijkbaar enkel zeer decoratieve maar niet werkende flitspaal kwam).

  9. In het verlengde van de Walleweg naar

  10. Er is een groot onderscheid tussen het weekend te maken en de week. Enkel in het weekend is er extra twee- en vierwielerig verkeer, waarbij het eindpunt aan de nieuwe fusiekliniek (Bruyningpad) een ernstig probleem vormt (zie verder), zeker met een doodrijder op een zeer drukke vrijdagavond 16/06/06 om 17h12 als in deze opnameclip hier!!! Hopelijk herkent een van de internetlezers deze auto.

  11. Het vervolg van de evolutie maken de bewoners van de Walleweg best zelf. Ik hoorde al van eventueel een bord van 50 km/h èn effectieve controle (het nieuwe bord van 30 km per h in het begin van de Roodhuisweg bij de parking van de apotheker vormt eerder een uitdaging voor mensen die op die 80 m helling kunnen proberen om meer dan 30 km per h te halen, volgens mij een onmogelijke zaak zonder zware motorfiets; hetzelfde bord staat ook op de nieuwste wijk dwars op de Priesteragestraat, waar je nochtans met de fiets NIET door kunt omdat het onkruid langs het paadje evenwijdig aan de Walleweg meer dan 2 meter hoog staat. Als de burgemeester de belofte wil nakomen uit dit voorwoord van hem in 2001 op blz. 5 met de tekst "meer doen met minder", nadat Schepen Danneels ook al in 2001 gezegd had dat er voor Kortrijk zeven magere jaren zouden komen, dan is gras afmaaien wellicht toch veel goedkoper, zoals ze ook gedaan hebben bij de Libel, waar ik hier opzettelijk een extra link aan besteed: Klik hier

De bewoners van de Walleweg praten best eens met elkaar om dit te bespreken, maar ik denk dat sociale controle op de snelheid van de bewoners en de niet bewoners, geen onaardig effect zou geven.  Men kan eventueel samenkomen in de bakkerij in de Walleweg om te roddelen over de paar wagens die wèl rap durven rijden.

De Kortrijkse Libel

  1. Er werd al snel 300.000 EUR begroot voor deze libel.  Ja, de uiteindelijke kostprijs van de Rolkombaan/Skatebowl (die op 100.000 EUR begroot was).

  2. Er komt wat protest, en ik weerhoud u hier dit krantenartikel van begin 2006. U kunt daar zelf lezen dat Groen! maar ook N-VA (Niet-Vlaams Allegaartje, dacht ik) en VLD? (ja, met vraagteken, en eigenlijk zéér lichtblauw geworden, of eerder paars door het opgaan in rood) bedenkingen heeft: Primo veel kleiner beestje, en secundo toch hogere kostprijs van 354.029 EUR, maar Toerisme Vlaanderen sponsort 180.000 EUR (zo'n opmerking maakt mij kwaad, ALLE subsidies worden betaald met ons belastinggeld, zo 'brengen vreemdelingen geld op' voor een stad omdat er federaal op die wijze geld vloeit naar de steden maar voor een boekhouder is een kostprijs een kostprijs, waar het geld ook vandaan komt).

  3. Ik bezorg u het recentste CD&V reclame-artikel uit het Kortrijks Handelsblad op deze link.  Lees mee: Primo worden de verhoudingen van de libel nogmaals gewijzigd (is zo'n beestje in miniatuur extra rekbaar en anders of was er geen origineel), en komt nu op 27 meter lengte en 37 meter breedte. Nu ben ik geen dierenspecialist, maar die verhoudingen kloppen totaal niet met de echte libellen die u hier in Wikipedia gedetailleerd beschreven vindt en zou in die verhouding volgens mij niet van de grond geraken (nu ja, de Concorde vliegen ook niet meer).  Als die verhoudingen niet zo belangrijk zijn, dan had ik beter een van mijn klanten-aannemers dit laten maken voor de helft van de prijs (zou hij nog het merendeel overhebben als winst voor zo'n metaalconstructie).  Secundo spreekt men nu van een prijs van 377.843 EUR, dus weeral zo'n miljoen BEF méér.  Toch leuk, als je een onbeperkt budget lijkt te hebben en op die manier "meer doet met minder" in de zeven magere jaren zoals in supra beschreven...

www.walleweg.be - Evolutie