Snellinks binnen deze pagina:
Als ex-Bruggeling in hart en nieren, heb ik altijd de gewoonte zowel de geschiedenis op te zoeken (liefst in mondeling contact met 'oude zakken', nu ben ik wellicht zelf al een 'oude zak' van 42 jaar) als de stafkaarten te kopen van een locatie die ik wens te beschrijven. Ook beschik ik over de elektronische versie van Lannoo stafkaarten van het NGI (Nationaal Geografisch Instituut) die je op voorgaande link op DVD ook zelf kunt kopen voor minder dan 50 EUR, ik heb meer betaald oorspronkelijk). Het zijn ook deze kaarten die ik uitgebreid gebruikte voor de wandelingen te Rodenburg, Marke (in ouderraad-functie): Deze GRATIS zware downloads vindt u hier op nog een van mijn andere sites (leuk mèt kinderen, let op voor de krokodillen daar). U zult versteld staan dat bijvoorbeeld de eerste prefab-woning die op de Expo stond ook in Marke staat, of dat daar de ontwerper van buitenlandse metro's woont, of u zult er de geheime tunnel onder de R8 naar Pottelberg (ideetje voor bezoek- maar ook vrijplaats voor de jonge 'gasten' als 't te warm wordt heden begin juli 2006). In huidig dossiertje ga ik u doen verwateren met de zeer lange geschiedenis die het Goed te Caistaigneboom heeft te Walleweg 101 heeft en die deels uitgebreid beschreven wordt in de Hoevegids, Deel 8 Rollegem. Ik eigen mij wel ook de pretentie toe meest belang te hechten aan de rechtstreekse informatie van de huidge bewoners Labis, hun hoeve wordt trouwens al in het RAK O.L.V. Kerkarchief nr. 92 vermeld van 1744.
De stafkaarten heb ik iets meer proberen te detailleren en dus in drie stukken opgesplitst. Meteen opmerken dat de Walleweg niet behoort tot Belleem alleen, maar dat die de weg (letterlijk) op en neer schakelt tussen Bellegems, Rollegems, Kortrijks (gemeentelijk) grondgebied.
Vooreerst dient opgemerkt dat het eerste gedeelte van de Walleweg reeds vrij recent werd aangepast tijdens de aanleg van Bellegem Plaats, laat ons dus niet overhaast te werk gaan (zie indeling). Op dit vlak vind ik het voor Stad Kortrijk zeer lovenswaardig dat de inwoners (o.a. het koppel Devriendt met drie kinderen) inspraak kregen waarna die paaltjes kwamen, u mag mij echt niet betichten van een niet constructieve ingesteldheid. Ook de drempel om in te slaan van de Bellegemsestraat naar de Walleweg werd (na een paar incidentjes, dat met die brommer was het ergste) werd verlaagd, waarvoor wellicht de dank van de fietsende gebruikers naar Stad Kortrijk toe. Nu lijkt het enkel eigenaardig dat het eerste huis met het grote gat in het dak en waar een nieuw appartementenblok komt (de grond zou in het bezit zijn van de heer Coulembier, vernam ik, ook CD&V) een uitsprong maakt. Maar ik meen dat dit ook de verkeersveiligheid ten goede komt, want als ik daar persoonlijk met mijn eenwieler (ja, één wiel maar) aan het oefenen ben, lijken de auto's te vertragen (maar da's misschien uit schrik voor mij). De Walleweg vervolgt dan op rode steentjes (geen politieke verwijzing hoor) net geen 100 meter lichtjes naar beneden.
Sta mij toe even uit te weiden (ja hoor, met 'ei', niet van de kip, maar van het andere beest van de boer: de koe die zijn kop uit de stekkerdraad steekt om vers gras te eten) over Bellegem, de mensen die 't al weten, mogen doorgaan naar de stafkaart in supra.
Voor de mensen die het nog niet weten, tot mijn verrassing draagt Bellegem die Scone dezelfde bijnaam als mijn geboortestad Brugge. Dit hoewel ik zelf niet met de 'sk' spreek en de 'd/t' niet laat vallen op het einde van het "woor da hier staa" (sorry). Onze 'berg' heet de Sint-Amandusberg en onze ex-scheve torre ook de Sint-Amanduskerk. Ere aan de door mij zeer geliefde Jerome Vandenbroucke die in zijn graf het geheim meedroeg dat de scheve torre trouwens kwam nadat de Duitsers zeer ondeskundig de dwarsbalk hadden doorgezaagd toen ze de 'klokke' meenamen om te hergieten voor het gebruik van wapens. Het hoogste punt van Bellegem ligt voor de garagepunt van mijn gebuur op de Roodhuisweg nr. 1 (op Bellegembos na dat iets hoger ligt, maar dat is buiten de woonkern). Mea culpa, ik keer nu terug naar het onderwerp, maar eens blijven babbelen langs de straat is ook goed voor de verkeersveiligheid van de Walleweg, niet waar?
De Walleweg komt vervolgens na 100 m uit aan het begin van de Processieweg (omwille van de zichtbaarheid moeten de auto's uit de processieweg en het aansluitende Straatje enorm vertragen), nog wat verder ligt links de Kapelweg (dat was vroeger het gladste rolschaatsbaantje uit heel Groot Kortrijk, maar ze hebben dat nu jammer genoeg met beton overgoten hoewel dat misschien veiliger is voor beginnende skeeleraars, niet skeelerleraars - woordspeling hoor) en direct rechts de Priesteragestraat waar hen misschien ook nog een wapenvergunning te wachten staat voor de mensen die in een boogje schieten (veel anekdotes beschikbaar over den den oude tramweg èn tramstatie, o.a. die van de dronken machinist die de rem niet had opgezet van de trein, misschien moet u eens met de oude specialist Lefevre of moeten we dringend een oproep lanceren om deze op papier of internet te laten vastleggen - deze site wordt hiervoor integraal ter beschikking gesteld).
En dat kon ik niet goed volgen in de enquête van Marius Vanheste verder (en woont die niet dicht naast een andere CD&V'er die Roel 'design' noemt?), is dat hun vraag gaat over een fietspad van 1,9 km. Als ik met mijn routeplanner reken vanaf de plaats, dan kom ik eerst aan 100 meter afbreken van alle huizen in de Walleweg en opnieuw opensmijten van het vernieuwde wegdek, vervolgens nog een stuk afbraak over een lengte en dan tussen de woningen plots een opheffen van het parkeren langs beide zijden om een fietspad te maken waarbij men rekening moet houden dat een apart fietspad automatisch zoals in Nederland leidt tot véél hogere snelheden daar de auto's dan helemaal 'vrij baan' krijgen. Bovendien zullen de landbouwers een schamele vergoeding ontvangen voor de inbeslagneming van de gronden, zal het extra geld kosten om ook de bermen te onderhouden en blijft hier in dit eerste deel een groot probleem van mensen die op en af de aparte fietsbaan zouden moeten.
Op het eerste stuk nadat de rijbebouwing van Bellegem eindigt, is er dan een verzakking in het wegdek zelf maar volgt dan een vlot stukje baan tot aan het huisnummer 99 en 101, het Goed te Caistaigneboom, dat op de Houtbeek ligt. Dat auto's hier niet goed kunnen kruisen, geloof ik niet echt als je deze genomen foto bekijkt met boer Labis en mijn lichte vrachtwagen, tesamen met een fietser die automatisch voor de veiligheid moet afwachten tot wij weer plaats maken.
Ik maak van de gelegenheid gebruik een paar zaken uit het boek te halen. Deze hoeve dateert van de eerste helft van de 18de eeuw, maar de datumsteen uit het poortgebouw is niet meer teruggevonden. Tot de jaren 1940 werd er vlas en cichorei geteeld. Interessant voor de christelijken onder ons is dat in 1948 Onze-Lieve-Vrouw van Fatima naar Bellegem werd gehaald en dat hetzelfde jaar het grote gedeelte voor opslag van de landbouwwagens werd gebouwd. Klik hier voor nieuwe internetpagina met een schets van het goed en hier voor een ingedeeld grondplan [bron: Landelijk leven en hoevegids Groot Kortirjk, Deel 8, Rollegem, blz. 78-80]. Wat er echter NIET vermeld wordt, is de geschiedenis van de Walleweg zelf, en daar ga ik hier nu wèl graag op in [vanzelfsprekend]. Tot voor wereldoorlog II was er enkel een gehard gedeelte dat hierboven beschreven wordt in deel 1. Enkel een kleinere aardenweg liep verder richting Kortrijk. Het steengruis uit de bombardementen van de oorlog werd echter naar de tramstatie gebracht (zie deel 1). Het was 'Stad' die schepte, maar iedere boer MOEST toen al die 'brikkeljong' voeren tot aan de Elleboogstraat, waar de 'finishing touch' (= eindbewerking) terug door stadsmensen gebeurden met hun 'skuppe' en de 'pioche' in de bedding te stampen. Omdat ik het woordje 'pioche' niet meer kende, beloofde ik Labis dit op te zoeken, wel 'una piocha' is een Spaans woord en staat niet voor een of andere gevaarlijke vrouw maar betekent houweel maar zou volgens een collega Spaanse journalist wel verwant zijn met een heel oude Spaanse uitdrukking: "no decir ni pio" wat betekent 'geen boe of bah meer kunnen zeggen van de zware arbeid, hoewel de echt zware arbeid (in- en uitladen) wel aan de boeren werd overgelaten (zonder verloning, verplicht dus). Het is trouwens in deze zelfde oorlog dat de Engelsen het vee uitgemoord hadden toen ze zich moesten terugtrekken, ik heb dit in het jaar 2000 ook vermeld in dit landbouwschrijven dat ik ooit opmaakte omdat ik het zeer erg vond dat men protest aantekende dat de straten één keer iets vuiler waren terwijl ik 's nachts om 2.00 h langs de Walleweg naar huis kwam en zag dat het net de boeren waren die nog bij lichten volle bak aan het werk waren om de bieten binnen te krijgen terwijl het een regenperiode van jewelste was en ik uit ervaring weet wat het is om bieten in een modderige poel te telen [in mijn streek van Brugge werd zelfs het leger daarvoor soms ingezet]. Wij inwoners van Bellegem genieten van de mooie kant, maar wat dankbaarheid tegenover de landbouw is wenselijk [stel je voor dat het ooit eens oorlog word, ik zou nooit in ruzie willen liggen met landbouwers, dat geef ik eerlijk toe, zelfs al heb ik uiterst 'groene' maar wel door de belastingbetaler gesubsidieerde zonnepanelen op mijn dak]. Ik kreeg tot mijn verrassing, en eigenlijk zelfs tot mijn ontroering (want ik deed het enkel uit maatschappelijk belang) op nieuwjaar daarna wel dit dankkaartje van de hele andere zijde van Bellegem hiervoor (ik kreeg op op mijn landbouwbriefje ook een boze telefoon van iemand die zei dat takelen enkel door takeldiensten en niet in hulp door landbouwers mocht gebeuren, waarvan akte).
Dus voor de auto's: Dit is nooit de standaard weg geworden om naar Kortrijk en terug van Kortrijk te keren en daar hebben de jeugdige fietsers dus overschot van gelijk in. Ik denk echter dat een versmalling van de baan of eigenlijk gewoon een aanduiding van 'enkel lokaal' verkeer dan het fietsen veel veiliger zou maken dan een apart fietspad (wie fietst langs de Doornikserijksweg zal kunnen beamen dat een tegenliggende opgefokte brommer op een tweezijdig fietspad veel meer onveiligheidsgevoel creëert, of is dat een kwestie van perceptie?) in twee richtingen.
Maar ik vermoed dat Stad Kortrijk voor dit stuk wellicht zelf aan het kijken is om dit fietsvriendelijker te maken, omdat er al een klein stukje gemaakt is aan het fietspad naast het Kennedy-industriepark tot aan de Nationale Bank (enkel op die wijze kom ik aan de 1,9 km uit de enquête die door een zeer rekenkundige Marius Vanheste blijkbaar werd berekend).
Let op: In dit CD&V-promo-krantenartikeltje van 30 juni 2006 staat in de subtitel "Meer nog: hij piekert al twee jaar over het moment dat hij naar het Don Boscocollege zal fietsen". Die 'zal' is niet alleen vreemd, maar ook buiten het feit dat deel 1 - waar een fietspad moeilijk te verwezenlijken is zonder afbraak van huizen of inbeslagneming van grond van gewone stemgerechtigde burgers - is er in dit deel 2 maar nauwelijks 100 meter voordat men met de fiets moet afslaan naar Don Bosco (er zijn ook fietsers die liever langs de Rollegemsestraat of langs de Kapelweg naar beneden 'vliegen' met de fiets). Voor wie is dat fietspad dan eigenlijk bedoeld? Toch niet voor de ondertekenaars van de petitie, die soms helemaal zelfs niets te zien hebben met de Walleweg (bijv. Rollegem en die uit Bissegem moet zeer dapper zijn). Ik wil het niet afbreken, alleen wil ik hen stimuleren om niet alleen een droom via een enquête te starten, maar meteen ten gronde door te gaan zoals ze later in het 'grote' leven ook zullen moeten werken om hun idealen te verwezenlijken. Met deze site nodig ik iedereen uit om het idee uit te werken, niet om alles te blokkeren, maar ook niet om het te LATEN uitvoeren door Stad Kortrijk want wees eerlijk, wie weet beter dan de bewoners en de door weer en wind dagelijkse fietsgebruikers over de veiligheid in de Walleweg, waar à propos nog nooit een fietsongeval is gebeurd (behalve over die gladde drempel in het reeds vernieuwde eerste stuk à de Bellegemsestraat dus)? Als het regent dat het giet, zie ik primo meester Antoon Dusselier die zelfs dan zeer vriendelijk goedendag zijn hand opsteekt, of de kinderen van Labis zelf die toch zeker 4 X per dag en die 200 keer per jaar altijd ook dapper de Bellegemse heuvel en al van kleinsaf zeer gedisciplineerd èn voorzichtig 'beklimmen'?
Dit stuk eindigt links boven de '54' van de kaart hieronder, waar mijn gebuur eind de jaren '90 nog een ongeval heeft gehad, door te vriendelijk tè ver uit te wijken voor een tegenligger (dus eigenlijk omwille van de veiligheid zichzelf nogal schade berokkende, eigenlijk nobel, maar leuk was anders, vooral als je bedenkt dat hij nog zeer speciaal voor zijn zoon om 'een zakje chips' reed en die dat NIET zag zitten om daar met de fiets om te gaan, ik ben hardhandiger opgevoed, want wij reden zelfs met de fiets van Brugge 55 km lang naar het gratis maar beste speelpark ooit, Dadipark, te spelen en 's avonds vielen we bijna van onze fietsen en moesten we ons de laatste kilometers naar huis sleuren, en vonden dat zelfs vanzelfsprekend. En ik herinner mij: dat dubbel fietspad tussen Roeselare & Menen was wèl levensgevaarlijk toen (en zeer slecht van wegdek) maar wij werden van meetafaan er op gedrukt dat we in de eerste plaats altijd ZELF voor onze veiligheid moeten instaan. Ook hier heb ik opzettelijk eens mijn camionette laten staan en ik had zelfs het geluk dat er een nog grotere camionette langs kwam. Kijk hiervoor naar deze foto, waaruit volgens mij helemaal geen onveiligheid blijkt (het lijkt me pas onveilig als een dure wagen niet vertraagt en er blindelings op rekent dat je zelf aan de kant gaat zonder zelf opzij te gaan). Ja, sommigen zullen deze opmerking nu raar vinden. Want ik ga niet akkoord met de klassieke uitdrukking van politici dat "het een kwestie van perceptie is". Ik bedoel eerder dat als elke mens zijn verantwoordelijkheid voor veiligheid opneemt, dat ook al een heel stuk zal helpen, en dat we het niet altijd aan de staat moeten overlaten om voor ons te zorgen, want dan raken we daardoor zelf al onze rechten en vrijheden kwijt.
Tot slot misschien nog deze opmerking. Op de stafkaart ziet u hier duidelijk een tweede beek. Dat is de Kattebeek. Tussen de Houtbeek (de reeds zeer lang in bezit zijnde hoeve van de hardwerkende familie Labis met zeer vriendelijke kinderen die altijd zwaaien naar mij in de auto) en de Kattebeek ligt Rollegem. In de richting van het Oosten komen deze dan samen en vormen ze daar plots de Kortrijkbeek. Van de andere zijde gezien, vanuit Manpad, is deze foto de samenkomst van de twee beken en bepaalt deze de scheiding tussen Rollegem (erin), links op de foto Bellegem (omdat het van de andere kant genomen is) en aan de rechterzijde Kortrijk. Ook de mensen van de hoeve Kortrijkbeek waren zeer behulpzaam maar waren niet te spreken dat deze kant van de Kortrijkbeek altijd woekerde van het onkruid en dat het hier maar sporadisch werd afgemaaid.
Vroeger was er voorrang van rechts, toen je met de fiets of auto na de Elleboogstraat op de Munkendoornstraat terecht kwam. Dit werkte enorm verkeersremmend voor wie van Rollegem kwam, maar ook dat is blijkbaar al een paar jaren veranderd, en nu moet het verkeer vanuit Bellegem altijd stoppen. Ik weet niet wat veiliger is, maar weet ook niet hoe men het veiligst het verkeer van Kortrijk terug naar Bellegem laat oversteken.
Ter hoogte van de NBB (Nationale Bank van Vlaanderen, sorry: België) is er een dubbel fietspad, maar helemaal op het einde, moet je dan terug levensgevaarlijk de weg op. En het allergevaarlijkste (en dat zal drastisch toenemen) is dan het oversteken van de president Kennedylaan om het feërieke (en rolschaatsgenieke) Bruyningpad op te rijden (voor de brug over de autostrade kunnen èchte mountainbiker dan de gewaagde helling naar links naar beneden crossen en naar het oude en sinds kort NIET MEER BEREIKBARE (af te breken of door Kortrijk te herbestemmen) brugje over de autostrade te gaan dat in deze wandeling te Rodenburg bij mij nog werd ingebouwd en waarin ik de kinderen voorspelde dat ze zou afgesloten worden (hopelijk tijdelijk).
Voor de mensen die niet zo goed met kaarten wegkunnen, heb ik hier nog de samenvattende kaart even vermeld.