(eigenzinnige vertaling door ondergetekende)
Qui a
eu
cette
idée
folle |
wie heeft er dat zot
idee gehad |
|
Ce fils
de Pépin
le
Bref |
die zoon van Pepijn de Korte |
|
Qui
a eu
cette
idée
folle |
wie heeft ooit dat zot idee gehad op een dag school uit te vinden (bis) 't is die verdomde Karel de grote verdomde Kareltje |
|
Participe
passé |
het voltooid deelwoord vier plus vier maakt achter les van Frans wiskunde aleen maar, alleen maar, (extra) werk domme tomme stomme Karel de Grote |
|
Il aurait dû caresser |
hij had in de plaats beter en lang zijn bloeiende baard verzorgd (geaaid) (bis) oh oh stomme Karel de Grote verdomde Kareltje |
|
Au lieu de nous ennuyer |
in plaats van ons te vervelen met zijn aardrijkskunde (bis) oh oh duivelse Karel de Grote verdomde Kareltje |
|
Il n'avait qu'à s'occuper |
hij moest zich nochtans enkel bezighouden met vechten en de jacht dan waren wij niet verplicht geweest elke dag naar de klas te gaan |
|
Il faut apprendre à compter |
we moeten leren rekenen |
|
Participe passé (2 x) |
het voltooid deelwoord vier plus vier maakt achter les van Frans wiskunde alleen maar, alleen maar extra werk domme tomme stomme Karel de Grote |
|
Car sans lui dans notre vie |
want zonder hem zou in ons leven |
|
(*) Als je in een woordenboek kijkt, vind je bij Sacré: Heilig. Het is hier ironisch bedoeld, dus duivels. Wij zeggen toch ooks 'erg verschrikkelijk... mooi eigenlijk ook toch niet klopt? En in Brugge zeggen zelfs de meisje 'mo vènt toch' tegen elkaar! Hier vind je uit een brief van mijn overleden vader een tekst hoe zijn schooldagen er uit zagen voor WO II (incl. zaterdagles en vespers)! Gaan we nog klagen??? (**) De donderdag hier verwijst dan wellicht ook naar een minder drukke dag, ofwel een sportdag of een dag dat men naar de kerk moest gaan. Weet iemand waarom France Gall hier zondag + donderdag gebruikt? |
Het bijhorende liedje is in mono en zeer lage kwaliteit omwille van SABAM-redenen en auteursrechten. Meer en meer ouders vragen mij echter om lessen Frans te geven aan leerlingen uit het middelbaar. Ik vond geen leuker idee dan meteen de tophit van rond mijn geboorte te nemen in 1965 om van te vertrekken en zo wat taal bij te brengen. U vindt nog andere liedjes op http://logocom.be/poezie. Andere leuke liedjes zijn ook Et si tu n'existais pas (Joe Dassin), Ella, elle l'a (origineel wel van France Gall - verkoopt iemand mij die LP want ik vind die niet te koop op Itunes?), Mustpaha (Bob Azzam), Tu Es Foutu (In-Grid), Le Rital (Claude Barzotti)... En ik zoek ook een liedje waarvan ik zelfs de titelt niet meer ken en nooit een hit werd, maar fenomenaal goed is: 'La Folie' met denk ik o.a. de tekst "elle a toujours la nuit dans sa tête" maar ben het niet zeker, ik was te jong om het goed te begrijpen maar het leek mij poëzie en filosofie van het allerhoogste niveau. Help mij als u kunt! Ook met google vind ik die tekst niet.
Voor tijden-overzicht is deze link met verschillende talen handig: klik hier
Dit zinnetje moesten wij twee zinnetjes glad uit het hoofd leren over "le participe passé': Le participe passé conjugué avec l'auxiliaire être s'accorde en genre et en nombre avec le sujet" en "Le participe passé conjugué avec l'auxiliaire « avoir » s'accorde en genre et en nombre avec le COD si celui-ci précède". Uitleg: Genre = masculin/fémin (= eentje met puntje of met gaatje), nombre = singulier/pluriel (= hoeveelheid ofte alleen of met velen, denk aan 1 eicelletje versus miljoenen zaadcelletjes) COD = Complément d'object Direct = Lijdend Voorwerp (nu noemt dat anders), ter info: COI Complément d'object Indirect = meewerkend voorwerp (noemt nu ook anders en dan is men verwonderd dat men het niet meer weet).
Een dubbel voorbeeld om het duidelijk te maken:
"Ma fille et moi, adorent le patinage. Elle s'est blessée. Quelle erreur a-t-elle commise? Elle allait trop vite!"
Taal kun je ofwel leren op gevoel (gewoon zingen en het be-leven), ofwel wiskundig zoals ik (duurt veel langer, en gaat nooit zo soepel). Ik probeer na wat Spaans nu toch opnieuw Arabisch te leren. Het valt niet mee, maar is echt boeiend.
-----
Tot slot als Bruggeling nog een mopje (of echt?) over mijn bijnaam als Brugse zot en vanwaar die naam zou komen:
Karel de Grote zou verschillende malen in Brugge geweest zijn, dat toen nog bijna aan de zee lag, ook in verband met de oprichting van scholen. Ze zouden hem ook verschillende malen gevraagd hebben om een 'zothuis' te maken. Op een bepaald moment moet hij de vraag beu zijn geweest en zou hij geantwoord hebben: "Sluit uw Brugse poorten, en ge hebt één groot zothuis" (hij gaf de tekst trouwens eerst in het Frans en dan in het Nederlands, maar de Franse weet ik niet meer exact). Geschiedkundig lijkt het waarschijnlijker dat de bijnaam, zoals Wikipedia het stelt, ontstaan is bij Maximiliaan I van Oostenrijk, maar ik heb het zo geleerd van mijn 'meester' Beuckelaer, die in de jaren '70 een topgids in Brugge was en veel met ons op stap ging in Brugge en het zo vertelde. Maar ik kan het hem niet meer vragen... In dat opzicht, kan iemand mij het zeeniveau en overstromingen tot bij Brugge bevestigen VOOR de Duinkerkiaanse transgressies, zodat ik mijn bedenkingen bij de huidige 'klimaatwaanzin van de 21ste eeuw' zou kunnen verduidelijken? Dezelfde leerkrachten uit mijn jeugd spraken namelijk van een nieuwe ijstijd op termijn, niet van een opwarming, en nog steeds heb ik redenen om eerder hen te geloven dan de nep-wetenschappers die niet eens weten dat er 12 ton lucht is per vierkante meter en slechts een paar honder ppm (partikels per miljoen!) koolstof (0,03% waarvan 0,04% antroposoof...).
-----
Nog dit ook: 'Non scholae sed vitae discimus' = Latijns voor: Niet voor de school, maar voor het leven leren wij: zie deze Wikipedia link van wie deze uitspraak komt.
VAN BELLE Jean Marc, Bellegoed-Bellegem, zo 21/12/2008 11-12h (speciaal voor het schaatsen met Lori-May en Cameron Van Acker, twee prachtkinderen van twee prachtouders met vier kindjes die een hel doorgingen toen een PV de spuigaten uitliep en verkeerd geïnterpreteerd werd door de dienst Bijzondere Jeugdzorg met een mateloos arrogant en anti-professioneel gedrag door mevr. Boudry die zich blijkbaar de titel van psychologe wil aanmeten en volgens mij uit haar functie ontzet zou moeten worden om nog verder gezinsadvies te geven). In dit dossier oordelen overigens ook therapeuten die zelf geen kinderen hadden en die deze kinderen dan ook 'druk' vonden. Waar gaan we naartoe als we ze straks allemaal verdoven met drugs als concerta, rilatine en zo??? Karel de Grote zou nooit school uitgevonden hebben en dit liedje zou dan ook nooit bestaan hebben!