Motopagina Harley Davidson V-Rod, Collectors' Item 2002 (de beste moto ooit, als je 't mij vraagt)

Nieuw 29/07/2010: Op het onofficile forum corrigeert men terecht wat technische gegevens uit deze pagina: Zie deze link

Nieuw: April 2015 moto beschikbaar voor verkoop (BTW-stelsel, met officile factuur met aftrekbare BTW).

Deze pagina is een subpagina van deze typisch tot wanorde gegroeide pagina over een aantal moto's

>> Zelfde model als dit collectorsitem op marktplaza!

2002. Aankoop op leasing via Fortis Lease door J & J Renting N.V. van allereerste Benelux V-Rod bij S & T (intussen failliet, moto daarna onderhouden door H&D verdeler Roeselare)

Aankoop door mijn klant van de allereerste V-Rod VRSCA in de benelux met dit geluid uit originele HD-brullende screaming eagle uitlaat... fenomenaal! Hier de foto's.

Kostprijs: 5.566,00 EUR voorschot + 36 X 508,54 EUR + afkoopwaarde 890,80 EUR = 24.764,34 EUR inclusief leasingkosten en extra inox opties.

Technische gegevens:

opsommingsteken 2002 Harley Davidson VRSCA Model, eigenlijk de eerste echte porsche motor op een Harley en dat merkte ook de tester op dit artikel het jaar erna: http://content.us.porsche-clubs.porsche.com/PorscheClubs/nederlandse_pc/pc_main.nsf/web/D8671BAA2C919E56C12571F1003B1594
opsommingsteken

Motor 4-cylinder DOHC, 60 graden V-type, watergekoelde motor die 115 PK levert bij 8500 toeren per minuut (eigenlijk zelfs stuk meer met Screaming Eagle en getunede chip die daarbij hoort)

opsommingsteken

Geen choke, volledig elektronische ontsteking bij alle temperaturen. Uitzonderlijk kun je bij te snel vermogen opbouwen en onmiddellijk motor afzetten, soms eens hebben dat motor terug stilvalt, doordat hij wellicht zijn temperatuur te hoog inschat.

opsommingsteken Dit geluid bij starten en dit geluid bij alarm-activatie (eerst lichte, dan harde duw). Zeer goed en erken alarmsysteem met transponder (let wel: als het batterijtje uit is, kun je de gekste dingen tegenkomen tot zelfs niet meer willens starten)
opsommingsteken

Lengte 2375,60 mm

opsommingsteken

Breedte 838,20 mm

opsommingsteken

Hoogte inclusief spiegels: 1244,60 mm

opsommingsteken

Zadel hoogte (zeer geschikt voor vrouwen): 659,90 mm

opsommingsteken

Droog gewicht: 270,40 kg

opsommingsteken Tank: 14 l - zit onder het zadel; bij voorkeur Ron98. Je kunt de odo-meter via een knopje veranderen naar de actieadius (bereik in km met huidige benzine). Er verschijnt dan bijv. na het tanken <r 240> wat betekent dat je nog 240 km kunt rijden met de tank. Als de tank op reserve spring, heb je nog zo'n 50 km en kleurt er zowel een lampje als dat je zeer sterk de rode meter nog zeer helder ziet zakken in de rode zone. Als je zeer sportief rijdt, zie je in die zone wel vrij snel de reserve zakken, dus niet overdrijven qua afstand dan.
opsommingsteken

Minimum verbruik tijdens tourrit in 2004 tussen twee tankbeurten, zonder autostrade met max. 90 km/h): 4,3 liter (fenomenaal weinig)

opsommingsteken

Maximaal verbruik in Duitsland incl. autostrade met acceleraties op rechte stukken: 9 liter. Boven de 240 km/h echter wellicht 15 liter (zie foto's van luchtinlaat, zo'n grote longen) maar dan moet je een erg sterke nek hebben (geen windscherm, is nog origineel; windscherm verkrijgbaar voor zo'n 250 EUR maar met dit model is dat mijns inziens een aanzienlijke minwaarde; ook tassen verkrijgbaar bij Dirks' Place te Brugge die zeer degelijk onderhoud doet van deze moto). Achterband; batterij en remmen werden vernieuwd in 2009/2010 (niet voor slijtage, maar omwille van feit dat eerste gebruik van moto van 2002 is en ze 'oud' werden).

opsommingsteken Normaal gemiddeld verbruik over de 20.000 km (tss 2002 en 2009, werd meer gepoetst dan ermee gereden werd): 5,7 liter
opsommingsteken Primaire aandrijving is ingebouwd en is normaal levenslang niet te vervangen
opsommingsteken Secundaire aandrijving is een sublieme en uitermate performante riem
opsommingsteken Door de allerlaagste balhoek/voorhoek-helling van alle moto's geen enkel gevaar dat hij op zijn achterwiel gaat, eerder zou het achterwiel slippen als die al redelijk wat kilometers heeft bij zeer sterke acceleratie.
opsommingsteken Omgekeerd is de draaihoek daardoor wel erg vergroot, dus opletten bij over de straat draaien als je hem niet gewoon bent.
opsommingsteken Versnellingen zijn hydraulisch (oliedruk, dus geen kabel)
opsommingsteken Bandendruk voor 2,5 en achter 2,6 (2,8 met duo)
opsommingsteken Richtingaanwijzers aan elke zijde van het stuur (zeer handig een keer je dat gewoon bent, maakt het mogelijk blijvend met een hand te rijden); elektronische functies die ze automatisch terug uitschakelen mocht je het vergeten na een bocht
opsommingsteken Cruise controle rechts bij gashendel
opsommingsteken 4-richtingaanwijzerfunctie door beide richtingaanwijzers gelijktijdig in te drukken (uitschakelen idem)
opsommingsteken Acceleratievermogen: Feeeeeenomenaal.  De snelste sportwagen kan bij het vertrek niet mee. Naar de 200 km per h toe, ligt het misschien anders, maar dat testten we ook niet echt. Het absolute record ligt een uitzonderlijke test op 2,3 seconden van 5 naar 93 km/h in eerste versnelling (zeer ruim vermogen over toerental, nagenoeg zelfde score als beste formule 1-wagens), een andere test kwam ooit op 167 km/h in derde uit in 6,7 seconden.
opsommingsteken Topsnelheid: Vermoedelijk 240 km/h, in elk geval effectief een stuk boven het maximum op de odometer (220 km) daar probleemloos nog naar 5de kan geschakeld worden 200 km/h en toerental dan nog maar 7000 RPM bedraagt
opsommingsteken Toerentalbegrenzer om schade te voorkomen 9000 RPM (vacuum-functie wordt ingeschakeld bij inspuiting)
opsommingsteken Niettemin vraagt de moto dit niet en is het een puur verleidingsmiddel om zo traag mogelijk mee te rijden om iedere omstaander te laten voluit meegenieten van het chroom, inox en aluminium van dit meesterwerk.
opsommingsteken Convexe spiegels zijn wat wennen. Er staat ook op geschreven dat voorwerpen dichter bij kunnen zijn dan ze in de spiegel lijken door de bredere hoek.
opsommingsteken Fenomenale remklauwen vooraan en achteraan, die zich uitermate goed laten doseren, maar ook de boel dichtdraaien als het echt nodig is.
opsommingsteken Ontkoppelingshendel bij een Vlastreffen wel wat lastig bij langdurig lage snelheden. Dan hoor je ook zeer dikwijls de ventilator aanslaan voor extra waterkoeling.
opsommingsteken Tot 80.000 km eigenlijk enkel normaal vrij klein en dus vrij goedkoop onderhoud nodig (+ eventueel remmennazicht natuurlijk, naargelang rijstijl). Oliewissels om de 5000 km naargelang het aantal gereden kilometer (in ons geval veel meer genomen tijdens eerste 20.000 km, wegens langdurige stilstand)

 

Inrijden

Ik had dus het grote geluk het veiligheidsvertrouwen van die klant te hebben en met mijn technische kennis en mijn grote zelfbeheersing deze moto compleet te mogen roderen de eerste 800 km (werd er meteen 2000):

opsommingsteken Eerste 80 km: veel schakelen en vlot in toerental maar bij voorkeur onder de 2500 RPM houden dat de olie zich kan verspreiden. Met deze beperking wil dat ook zeggen dat je snelheid beperkt is tot zo'n 80 km/h in hoogste versnelling.
opsommingsteken Tot 800 km met variabele snelheid rijden en tot 3000 RPM (rotations per minute = toeren per minuut) beperken bij voorkeur dat de motorkleppen zich goed kunnen 'zetten'. Best hier snelheid tot maximaal 90 km/h houden dus.
opsommingsteken Niet TE laag gaan in toerental in hogere versnellingen om de druk niet te hoog te maken en de motor geen foutieve vibraties aan te leren
opsommingsteken In de 'rodage-termijn' ook de motor de tijd geven om warm te worden en zijn warmte te verspreiden zodat alle delen langzaam aan zich uitzetten en terug inkrimpen en zich afstelt op elkaar voor een lange levensduur.
opsommingsteken Na 1600 km vervangen eerste olie en eerste onderhoudsbeurt.

 

Batterij -  of luchtfilter vervangen

De batterij werd tot driemaal toe door mij vervangen (werkwijze met foto's vind je hier), maar dit had geen echte 'verslijts-reden': De moto stond eigenlijk altijd in stockage of diende als aanlokkingsmiddel in een andere handelszaak van vermelde clint, en het alarm trekt de batterij altijd plat in minder dan een twee drie maanden tijd als er niet mee gereden wordt. Als ik de batterij verving, kon je pas merken waaar de power vandaan kwam. Let op de enorme zuigmonden onder de kap (foto van mei 2009, dus bemerk de perfecte staat van deze Porsche, pardon V-Rod):

 

Videoclips

En dan een paar videoclipjes die ik speciaal voor deze pagina maakte

1. Videoclipje 02 juni 2009 bij uittesten spanningsniveau vervangen batterij: klik hier. Let op het schakelen met de voet, let op de richtingaanwijzers, let op de enorme vlotheid waarbij de moto ook over grint gaat (bijv. op 21 seconden), let op het zeer ruime toerental en de mogelijkheid op zeer veel remmen op de motor bij normaal tot zelfs licht sportief rijgedrag en de baanvastheid vanuit bochten (47 sec). Na 1 minuut ziet u ook de duidelijkheid van display met vooral toerentaller, maar ook knipperlicht, dat na de bocht ook op correcte wijze automatisch uitvalt (is niet zo van de nogal oude PanAm van 1991 waar ik mee rijd).

2. Lichte acceleratie op klein baantje.

3. Gigantische videotruc uitgehaald met kilometerteller in combinatie met opzettelijk lostrekken batterijpool (minuspool).

Met lieve en veilige moto-minnende groeten. Voor wie het nog niet wist, mijn nieuw lief vind je wel degelijk hier: Zij is snel, altijd klaar, en ze ligt en zit zeer goed en zegt nooit dat ze pijn aan haar hoofd heeft.

 

Handleiding die ik voor de klant maakte na de rodage om veilig met een V-Rod te rijden

 

Deze mini-rijopleidings/handleiding van mij vindt u op deze link (bevat wel een paar inhoudelijke foutjes, maar ja, mensen als ik zijn misselijk niet waar).

 

Mijn algemene (en wat slordig geworden) moto-pagina vindt u dan weer op http://logocom.be/moto.

 

2002. 100th Anniversary model in 2002.

VAN BELLE Jean Marc, Bellegoed Bellegem, met uitzonderlijke dank aan P.R. van J & J Renting N.V. voor het mogen roderen in 2001 en op punt stellen van de moto terug voor verkoop in 2009 met echt waar 21.500 km op de teller (snik, w).

-----------

2010: Verkoop van de moto

01/05/2010: Moto wordt beschikbaar gesteld voor verkoop werkelijke stand 24.000 km na nog een mooi testritje naar Zeeland met nieuwe batterij wegens niet gebruik en alarm die hem telkenmale plat trekt bij de klant in kwestie (zie infra). Achterband en achterrem laten vernieuwen wegens ouderdom en bij inordestelling. Er wordt getwijfeld om hem eventueel uit te rusten met windscherm en zijkoffers bij Dirk's Place (vermoedelijk zo'n 600 EUR samen voor sobere versies), maar dan verliest hij volgens mij zijn identiteit. Momenteel loopt een optie op de moto voor een andere Waregemse klant. Na 8 jaar is wellicht de Triumph Rocket III de enige die hem de baas kan in de startsprint tot 120 km/h. Daarboven zijn er echter nu meerdere, maar laat ons eerlijk zijn, een Porsche-motor als deze is vooral gemaakt om aluminium en inox zuiverheid uit te stralen.  Een paar spanbandjes lijken nu ook te roesten en op de voorvork is zoutrest merkbaar, maar wie maniakaal is, kan deze nog altijd perfect vervangen door inox spanbandjes. Zelfs de geanodiseerde wielen blijken dan toch vooral zwart roet opgenomen te hebben maar de klant uit Waregem ontdekte dat dit blijbkaar wel te ontvetten en vervolgens met aluminiumpoetsproduct ook weer nagenoeg origineel te krijgen is (voor wie lang kan poetsen...). Voor mij is nu het tijdperk van het verlangen naar een zware werkmotor aangebroken met gigantische tassenruimte en verwarmde handvaten, want sinds mijn 44ste begin ik voor het eerst kouwelijk te worden (afsterven uiteinden van lichaamsdelen, denk ik, klassiek voor een menselijk lichaam dat altijd goed gepresteerd heeft en zeer veel sport beoefende).  Life is live... Recente foto's in detail: klik hier.  Maar hieronder ook een foto van een rit naar Zeeland op 25 april 2010!

En het oude artikel uit de Porsche Club toen deze V-rod verscheen met 'HUN' Porsche motor, staat nog steeds online op Deze V-rod is wel degelijk een Porsche en geen Harley... maar als ofline vindt u deze PDF ook op onze website hier.