1 mei 2008: Dag van de arbeid, dit jaar persoonlijke upgrade van de PanAm
Het eerste echte mooie weer, en al een eindje vond ik dat ik enerzijds moest beginnen prutsen en kijken of mijn studies moto-montage vruchten zouden kunnen beginnen afwerpen, en ten tweede vond ik dat de Pan wat meer naar mijn persoonlijkheid moest gezet worden...
Hieronder de Pan zoals hij werd aangeschaft. Niet zo mooi en nieuw als de moto ernaast, maar enorme kofferruimte, dus ideaal om te werken maar ook eens tussenin op stap te gaan. Bij nazicht blijkt mijn oude mannelijk gehormoonde Honda Pan Am ST1100 SC26 (technische naam) van 1991 naast een jong fris blaadje, zijnde een Hyosung Aquila GV650 met ronde vrouwelijke lijnen van 2007 te staan... |
Bemerk hierboven het nieuwe netje in de boventas (met vijzen vastgeschroefd door het kofferdeksel), maar ook de blauwe LED-verlichting (gemakkelijk 's nachts omdat ze niet na het startcontact staan). Erin merk je de achterzijde van de TWEE schakelaars die 2 batterijsystemen aan elkaar koppelen en in het midden contact voor een... LED-lichtkrant! |
en omdat ik een eindje geleden jaloers was op het plakkaatje links kocht ik recent het toestelletje van rechts en wou dat monteren, maar liefst op een batterijsysteem apart Hieronder het verhaal van de aanpassingen na zes maanden rijden met het oude beestje Pan-Am uit 1991 |
|
Bemerk de blauwe LED's vooraan en de rode schakelaar voor het originele Honda batterijcircuit en de groene schakelaar voor dit Black & Decker aparte batterijsysteem. |
De stripings op de banden en de talloze klevers blijven goed tot hun recht komen. Vooral van de zijkanten ontbreekt het veel moto's aan reflectoren (anderen kunnen dronken zijn). |
Hierboven een detail van de achterzijde van de schakelaars en de (nog te vervangen on/of switch voor de lichtkrant ertussen. Rechts ziet u liefst 3 12-Volt aanstekers met elk een schakelaar. De 1ste staat op ON en daarboven merkt u aan de LED's dat mijn originele Honda batterij niet meer perfect is, maar nog voldoende (van rechts naar links: rood = onvoldoende, voldoende, goed, zeer goed; gele betekent probleem met tester zelf). De gekende vochtbestendige tape is om de draden dicht bij de rand te houden en zo min mogelijk topkofferruimte te verliezen (slechts een paar centimer!). |
Het valt wellicht niet direct op, maar dit is de lichtkrant en eronder het
licht (wist niet dat het originele licht zo zwak is, zal daar bij de
volgende update aan denken). De twee strips die op de koffers kleven zijn
ondanks slijtage nog altijd zeer helder. Wat niet opvalt is dat de
nummerplaat niet meer diep hangt, maar op een... geldkoffertje uit de
Euroshop van welgeteld zo'n tien euro met klein sleuteltje rechts.
De lichtkrant hangt aan een lichtgewicht aluminium maar toch dubbele balk
en alles is geboord met vijzen die niet kunnen loskomen en ook moeilijk
kunnen losgemaakt worden van buiten de topcase.
|
En dan links het eindresultaat met het geldkoffertje open (sleuteltje zit erop, als u op de tekening zelf klikt, kunt u een grotere detail zien, ook al werden de foto's deze nacht van 3 mei 2008 genomen). De tekst staat toepasselijk net op 'Dank u' (let op het scroll-effect hierboven waarbij de foto net tussen een letterovergang staat). Als u zeer nauwkeurig toekijkt, ziet u ook dat er een 150 Watt omvormer in het deurtje links boven zit met het verwrongen aluminium geldladetje errond geplooid, zodat ik mij dus desnoods ook kan... scheren bijvoorbeeld of iets anders kan opladen. Wel moet ik toegeven dat de nieuwe ultraplatte omvormers van 60 watt met USB-stekker nog veel professioneler ogen. Maar ja, ik hergebruik veel materiaal van mijn oude wagen (zolang het nog werkt). In dit koffertje heb ik ook met Velcro gewerkt voor o.a. de 220 volt adapter die aan de Black & Decker zelf hangt en de 12-volt kabel die daarmee automatisch links boven blijft plakken zodat hij bij het dichtdoen van het koffertje geen speling heeft. Tot slot loopt de kabel zelf mooi door de rechterhoek, dan langs de binnenzijde van het zadelopbergvakje en daar werden twee gaten geboord in het mooie grijze (zie foto onder de rode en groene schakelknop) om de twee circuits te doen toekomen in de topcase. De topcase en de LED-lichtkrant zijn een geheel met extra verstevigde steunbar tegen het trillen en de vering werd iets harder gezet door het extra gewicht. Ik denk dat de motor nu zo'n 330 kg weegt. Met mij als berijder is dat... jawel, meer dan 420 kg momenteel. Toch belet mijn gewicht mij niet, mij speels te gedragen, integendeel: klik hier of hier of hier of hier (laatste nog experimenteel hoor) of hier in het zwembad met dikke buik. Hoort allemaal samen met mijn moto bij de wetenschappelijke experimenten met zwaartekracht... |
Nog een paar extra opmerkingen:
Er zijn overal TEVEEL zekeringen aangebracht en deze zijn ruim ondermeten. Ze zijn gemakkelijk bereikbaar en vlot vervangbaar. |
|
Toch werd de laadkabel voor een druppellader behouden. Ik heb die nooit nodig doordat ik vooral een winterrijder ben, maar ja: on ne sait jamais. |
|
In de Makro werd een goedkope tas van ook zo'n tien euro gekocht die in de rechter koffer zit en alle materiaal incl. een oude portable (niet met wide screen) kan bevatten. Een extern klavier daarentegen moet wel in de topcase omdat dat te breed is. Met het Mobistar internet-Everywhere abonnement voor momenteel 5 EUR abonnement en na de eerste drie gratis maanden 1 EUR per dag dat je effectief internet gebruikt, lijkt me de GPRS of hogere snelheid (G3,...) werkelijk meer dan goed genoeg om bijvoorbeeld op een of ander forum wat katalyserend te werken om koolhydraten om te zetten in ATP in... |
|
De zichtbaarheid van het gewone achterlicht, nog meer van het stoplicht en de richtingaanwijzers werd heel speciaal in het oog gehouden. |
|
De waterbestendigheid van de lichtkrant moet nog bewezen worden. Extra tape zorgt voor bescherming, maar het IR-oog mocht niet worden afgedekt met de klassieke grijze waterdichte tape dus. Werkingstemperatuur volgens het boekje 0° tot vrij hoog. Maar komende winter vormt dus een probleem voor mij? |
|
De blauwe LED's zijn geconnecteerd ernaast aan de extra mistlichtschakelaar die na de gevaarslichtenschakelaar zit. Ik heb nog geen mistlicht achter (eerlijk gezegd, mis ik dat wel, maar financieel was het nog te duur en dat durf ik nu nog niet zelf tussen de lichtbedrading aanpassen en zou ik desnoods liever aan Caset overlaten tot ik de technische manual van de PanAm te pakken krijg). |
|
Banden zijn intussen de BT021, werkelijk fenomenale banden die al boven de 10.000 km gaan, maar zich nu toch weer al normale BT020's gedragen (mag wel, ik ben trouwens een vlotte chauffeur soms en een Pan kan ook diep gaan in de bochten - als ik een beschermend pak draag tenminste, je kent dat wel: zo'n pak dat je een vals gevoel van veiligheid geeft en waarmee je dan ook sneller gaat rijden omdat je denkt dat je vel nu niet meer aan het asfalt zal plakken). |
|
Verbruik zit tussen de 6 en 7 liter naargelang rijstijl. Inderdaad, zoals ervaren lid op forum van www.pan-european.be meldde, de zomer met lichtere wind lijkt zuiniger te zijn (of rij ik rustiger als ik veel motards-onnozelaars zie rijden in het mooie weer en ik me daardoor banger voel voor anderen hun stommiteiten; de mijne ken ik intussen al een beetje). |
|
Ik rij met een TomTomRider van de eerste generatie die kleeft boven de benzinetank en niet aan het stuur hangt. |
|
Ik rij met het Interphone systeem met bluetooth voor mijn GSM en TomTomRider dat ook met een tweede motard kan communiceren. Ook daarom is het essentieel van 220 volt te hebben om bij langere ritten ook die Interphone headset te kunnen opladen (gaat maar zo'n zestal uren mee 'full throttle'). |
|
Bovendien heb ik nog een kompas onder het rechter klokje staan (zit een LED-je op batterij, maar dat was overbodig). |
|
Geen ABS noch andere dingen, dus de goedkopere voorremmen (bij de andere remt de achterrem ook mee) en voorbanden en dus ben ik zelf 113% verantwoordelijk voor het gedrag van mijn moto: Joepie, nooit de schuld op techniek kunnen steken - Power of Dreams is trouwens echt iets voor mij en Honda is werkelijk OK (zoals geweten). |
|
Dodehoekspiegeltje links is handig, maar ik kijk altijd liefst 2 X over mijn schouders aan elke kant (bleek verleden week op weg naar de Univ geen overbodige luxe toen iemand anders mij à zo'n 200 km per uur inhaalde. |
|
Ik rij meestal zo'n 4000 toeren en dus iets meer dan 75... Mijn teller is namelijk een mijlenteller (te duur om te vervangen en is nu eigenlijk wel leuk geworden om continu hoofdrekenen te oefenen op de moto). |
|
Extra windbeschermers opzij en boven spiegels zijn wel handig omdat ze de regen beter afwenden zodat ik niet altijd mijn regenkledij hoef aan te doen als het lichtjes... mot. |
Aanvullingen, commentaar en vooral kritiek welkom op info@logocom.be of info@vb.be
Addendum 04 mei 2008: Na het testen, hoorde ik dat mijn Honda heel wat stiller dan vroeger was, maar nu hoorde ik nog wat klein lawaai in mijn stuurkolom en mijn USB-laders roffelen in de koffers. Te warm om te rijden (???), dus nog wat bijgeschaafd (ik illustreer met foto's) aan mijn TomTomRider + antislipmatjes in koffers:
Met veel prutsgrage groetjes van iemand die nog steeds zijn puberteit niet kreeg...
VAN BELLE Jean Marc, Bellegoed, Bellegem, 3 mei 2008, update 4 mei 2008.