3. Ondernemingsloket juni 2004

Omwille van de zeer duur geworden en gestegen belastingdruk op de KMO (incl. mijn vrij duur geworden boekhoudingserelonen), adviseer ik een cliënt met BVBA terug naar de oude eenmanszaak terug te schakelen. Naar klassiek en correct model vraag ik aan de BTW 3in april 2004 of ze er een probleem mee hebben, het oorspronkelijke BTW-nummer van 1990 van de zaakvoerder, zijnde 526.598.746 als ondernemingsnummer te heractiveren. Deze wijze, ervaren mensen wijzen mij er meteen op, dat dit wellicht een probleem zal vormen bij het ondernemingsloket omdat ze 'gehoord' hebben dat niet alle nummers daar zouden inzitten (het probleem van ontbrekende gegevens is inderdaad ook bij mij al ruim bekend en raakt maar niet opgelost).

Ik ga dus persoonlijk naar het ondernemingsloket van Acerta (deze persoon was al bij Acerta aangesloten voor sociale bijdragen & bedrijfsleidersuitkering), en daar maak ik ze attent op dat probleem. Inderdaad, bij het ingeven in de computer, merken zij dat dit BTW-nummer niet te voorschijn komt, maar ze beloven me dat ze dat zullen oplossen.

Begin juni kom ik bij de cliënt in kwestie om een tussentijdse stand van zaken te bekijken, en tot mijn verrassing hebben ze nog geen enkel formulier ontvangen ter ondertekening van Acerta, terwijl ik onderstelde dat alles in orde was. Ik bel nogal gepiqueerd naar Acerta, en daar herinneren ze zich van niets (het ligt zeker aan mij, vertellen ze aan mijn cliënt, want ze vinden er ook geen papiertje van terug, vanzelfsprekend, als je de fiche niet kon ingeven en afdrukken en ze nalaten de gegevens op papier te schrijven, hun computersysteem is daar duidelijk niet op voorzien). Slechts vaag herinneren ze mij bezoek daar, want er werken daar verschillende vrouwen parttime en zoals je weet is zoiets voor een zelfde functie niet bevorderlijk voor de onderlinge communicatie.

De cliënt gaat uiteindelijk zelf naar Acerta, en daar creëren ze plots TOCH een nieuw nummer. De cliënt belt mij om te zeggen dat het van hen zo moet in tegenstelling tot wat ik al twee maanden beweer. Mijn haren rijzen nog wat meer ten berge, en ik contacteer SVMB, die er ook van overtuigd is dat een natuurlijk persoon slechts één ondernemingsnummer kan hebben, en ik neem contact op met de Kruispuntbank Ondernemingen zelf (KBO) te Brussel.

Ten minste, dat probeer ik, want op 02/548.64.00 vragen ze mij in gebroken Nederlands mijn probleem te faxen zonder dat ze zelfs een faxnummer opgeven, ik weiger omdat ik het recht heb geholpen te worden i.p.v. aan het lijntje te worden gehouden. De verbreken de lijn bij het doorschakelen. Ik bel terug, en na 3 minuten nemen ze pas op, en werpen terug neer. Ik zet mijn telefoontoestel op automatisch terugbellen (de aanhouder wint), en pas na vijf maal, krijg ik een Nederlandstalige juffrouw, die mij voor dit probleem en na mijn melding dat ze me niet willen doorverbinden, doorschakalt naar de heer Vandeplasse die technisch op de hoogte zou zijn. Na mijn omstandige uitleg hierboven, zoekt hij via rijksregisternummer en herkent het probleem dat ik voor de tiende maal uitleg aan iemand. Hij zegt dat de procedure hiervoor nu als volgt is:

Het originele handelsregister moet opgezonden worden naar het KBO, T.a.v. Mevr. COLIN, Dienst anomaliën, Leuvenseweg 44, 1000 BRUSSEL (tel. 02/548.64.00, als je dus lang genoeg aandringt, natuurlijk). Daar moet ook nog bij : het rijksregisternummer, en dit wordt NIET gefactureerd. In werkelijkheid werd in dit dossier 70 EUR betaald, wat dus ook niet terecht is, gezien het een heractivatie van een bestaand nummer is, dat gewoon niet in de computer voorkomt.

Maar ja, zegt Acerta, nadat ik ze op de hoogte breng hiervan, dan sleept het weer zoveel maanden aan. Acerta beweert dat ze al zo'n dossier gehad hebben, en dat het maanden onderweg is en dat het dus best is om alles zo te laten. De cliënte gaat vervolgens naar de BTW voor een klassieke 604A met verwijziging naar de BVBA en durft daar niet meer te zeggen dat er eigenlijk vroeger een BTW-nummer bestond, omdat al even lang aan het rondlopen is als ik voor mijn nieuwe maar afgekeurde autobanden verleden week. Nog iemand die dus opgeeft, en de niet 'katholieke' weg volgt.

Hopelijk volgen hier geen problemen uit voor het registratienummer dat ook nog moet overgezet worden, en verloopt de stopzetting van de vennootschap en opslorping ervan in de eenmanszaak iets gemakkelijker...

----

Vervolg do 13 juli 2004: bericht van KBOCEL om het dossier te regulariseren.  Zij vertellen me wel dat hetgene ik hierboven zegde dat een heropening gratis zou moeten zijn, dat dat niet zou kloppen.  Mea culpa!  KBO bewees hiermee dat dit zeer snel kan gaan, ik mail wel nog dat berichtje door naar de BTW-dienst in Kortrijk, zodat ook zij het origineel BTW-nummer weer kunnen heractiveren. 

Conclusie:

Als er één of een paar mensen zijn die hun schouders eronder zetten, dan lukt alles blijkbaar wèl, hoe groot de administratieve doolhof ook is.

VAN BELLE Jean Marc, Boekhouder/Fiscalist - Bellegoed Bellegem, 22/06/2004, 12:05 h; bijwerking do 15/07/04 18:22 h