Autobanden - nieuwe keuringsvoorschriften 01/01/2004
**gewijzigd op 03/11/04 - klik hier**

"All animals are equal, but some animals are more equal than others".    De rubriek 'Animal farm' vertoont ook nog enige gelijkenissen met België, want de wetgeving is er voor degenen die ze kennen, en alle Belgen worden verondersteld deze te kennen...

Op woensdagmorgen 16/06/2004 ga ik naar de keuring te Harelbeke met mijn fiscaal aftrekbare Mercedes Vito (klik hier om te kijken hoe ik 'deze werkbak' alternatief gebruik).   Als zeer intensieve chauffeur en met de wijziging van de verkeersboetes, had ik mij al eens een paar uren verdiept in o.a. www.wegcode.be (150 EUR...) en in www.km.be en dus had ik al preventief de lichten laten hoger afstellen (zelfde als personenwagen nu) en nog wat zaken, en ook had ik vier nieuwe banden laten leggen.  Omdat deze Vito's nog met een origineel reservewiel komen, vroeg ik om achteraan dat wiel te leggen, en voor de andere banden EXACT hetzelfde wiel te leggen. 

Alles verloopt absoluut vlekkeloos (n.b.: een bedrijfswagen wordt al vanaf het eerste jaar jaarlijks gekeurd), tot iemand de code op mijn banden leest, en mij wenkt dat de auto VOLLEDIG AFGEKEURD wordt.  Er is blijkbaar niet veel commentariëren aan, en ik ga naar de garage Mercedes (Woestijn, nu opgeslorpt door Ghistelinck).  Dezen kennen duidelijk de problematiek en stellen de snelle werkmethodiek voor om andere banden op te leggen en dan terug te keren om de gewone er terug op te leggen.  Misschien is men zo'n werkwijze gewoon in deze corruptie maatschappij, maar dat is buiten mijzelf gerekend.  Ik vraag of zij een attest hebben waarop de originele banden vermeld staan.  Ze zoeken, maar vinden dat nergens terug.  Ik ben zeker dat Mercedes het reservewiel niet vervangen heeft, want daar is een speciale sleutel voor nodig en het zou meer werk vragen om dit te vervangen, dan hte geld dat ze zouden kunnen uitsparen om andere banden te leggen.  Trouwens deze banden gaan vooraan 70.000 km mee en achteraan meer dan 140.000 km (naast risico op ongeval was de tweede reden om een Vito CDI te kopen - niet 110D want die is een complete ramp - de zeer lage onderhoudsprijs en het ontbreken van een voor mij jaarlijks te vervangen distributieriem).  Ik weiger deze banden aan te nemen, en ga naar het bureau. Ik bel een drietal klanten/leveranciers-bandencentrales en verneem dat het weer afhangt van welk bureau en hoor hoe spitsvondig ze moeten zijn en hoe massaal autobanden moeten gedumpt worden met de nieuwe wet (milieuvriendelijkheid).  Blijkbaar keuren bovendien Moorsele, Moeskroen en Harelbeke trouwens ook anders...

De boosdoener blijkt het ministerie van verkeerswezen en Europese reglementering (waarvan de grondwet nog niet goedgekeurd was) te zijn.  Ik bel dus naar 02-287 31 11 en naar 02-233 12 11 maar dat blijkt tevergeefs.  Niemand lijkt daar te willen oppakken en als je soms terugbelt klinkt het dan plots bezet (dit gebeurt meer en meer en moet eens serieus aangeklaagd worden i.p.v. rapportjes te laten verzamelen door ombudsdiensten).  Uiteindelijk verneem ik van de bandenfabriek die mijn banden maakt, Bridgestone zeer pikante informatie over lobbying op Europees niveau en over alle technische specificaties van banden.  Als technicus ben ik snel mee, en het betreft volgende:

banden vooraan

banden achteraan (incl. origineel reservewiel)

 Als je goed kijkt (eventueel opslaan als en dan inzoomen met bijv. Pbrush), dan zijn deze radiaalbanden Bridgestone van het type 195/70R15C.  Bridgestone UK bevestigt dat deze banden oorspronkelijk op vrij grote Europese schaal o.a. voor de Vito's lichte vrachtwagen werden gefabriceerd.  Nu hebben banden twee bijkomende kwalificatietypes die van belang zijn voor de veiligheid, zijnde primo een snelheidsindex (compromis snelheid, wegvastheid en veiligheid) en secundo een last- of loadindex (draagkracht).    Op http://www.wegcode.be/tech/bs/ptbanden.pdf vindt u ook wat extra informatie hierover.   In dit geval vindt u hier de technische fiche van de R623.  Deze banden werden (zoals een groot deel van de Vito zelf) in Spanje geproduceerd en voldoen aan de kwalificatie van de Vito's die daar in productie gingen.  Mercedes is nu trouwens geen merk dat lichtjes over de kwaliteit van banden gaat en redelijk wat ervaring in de schaal kan leggen (trouwens heb je al Vito's aan de kant zien staan met lekke banden?).  De snelheidsindex van deze band is blijkbaar niet goed vermeld op de band, maar vermeldt volgens de tabel R/+97T, de klasse R staat voor 170 km per uur en de klasse T staat voor 190 km per uur.  Het lijkt me nogal absurd, omdat een Vito volgens de technische specificaties in de 110CDI 147 km per uur als maximale snelheid heeft (de 112CDI 152 km per uur).  Dat werkbeest is bovendien in toerental begrensd op 4500 RPM. 

Met deze gegevens en mijn gebruikelijke haar rechtop, vraag ik aan een vriend het telefoonnr. van de grote baas van de keuring te Oostende en ik bereik hem.  Hij vraagt me om te kijken op de achterband of daar apart geen rondetje staat met '97T' of een 'T' apart, want dat er al een richtlijn intussen was verschenen die daarop wees dat deze banden wèl voldoen.  Ik bevestig dit en mag met 'zijn complimenten' naar Harelbeke gaan vragen om mijn wagen met vernieuwde banden goed te keuren.  Ik kom daar aan, en met die referentie krijg ik inderdaad een tweede - niet betalende (het was mijn fout niet!) - ditmaal mooi groen keuringsattest.  Mij wordt wel nog de opmerking gemaakt dat de voorste banden, blijkbaar niet dat rondetje bevatten, maar ik merk nu dat er aan de andere zijde wel een 'T' vermeld staat.  Als ik echter in het technische boek van Bridgestone kijk dat ik nu recent kreeg van een bandencentrale, zijn de twee banden vooraan, al een verbeterde versie van het type dat mijn reservewiel was, en heeft wellicht te zien met de nog versterkte (Belgische!) Bekaert-draad die in de meeste banden zit, waardoor de loadindex toenam van 100/98R + rondetje 97T naar 104/102R (met T aan andere zijde vermeld).  Ik kreeg niettemin als advies de voorste banden tegen volgend jaar toch te vervangen omdat ze die '97T' misten.  Hier kan mijn technische logica toch echt weer niet volgen, maar ja tegen dan zijn die voorste banden toch al weer voor een stuk versleten (70.000 km gaan die mee, en dat is soms de som van de Belgische afstanden die ik jaarlijks afleg naargelang de omstandigheden).

Intussen heb ik ook aan Bridgestone België nogmaals bevestiging gevraagd voor het T-kenmerk van dit type banden, of gewoon bevestiging dat dit de orginele banden zijn die bij deze prachtige camionette werden meegeleverd.

Het bewijst echter weer, dat Sinterklaas blijkbaar nu bij de Vito's in Spanje blijft:  "Wie braaf is krijgt geen lekkers, maar de 'roe' in de vorm van een serieuze financiële pandoering (4 nieuwe banden) en een zware milieuaderlating door een snelle enorme extra afvalhoop van massa's banden (of gaan ze weer naar het Oostblok om het probleem te verleggen). 

Maar als geschorste VLD'er (vanwege mijn antipathie voor het cordon sanitaire en mijn vrije mening over de vrije meningsuiting, zie http://logocom.be/vlaamsblok/040801_vld-ontslag.htm), wil ik ook best constructief zijn en adviseren:  Deze heisa kon zeer eenvoudig vermeden worden in het computerprogramma van KM door simpel de afkeuring in een overgang van twee jaar naar een progressieve maning om te zetten met "1ste verwittiging snelheids/laadindex 2004" en "laatste verwittiging snelheids/laadindex 2005", om dan definitief af te keuren in 2006 had op een burgervriendelijke manier de autogebruiker op de hoogte gebracht dat er iets mis is zonder het milieu èn de autogebruiker ineens en enorm te belasten.  Voor nieuwe auto's, geen pardon (mèt aansprakelijkheidsstelling garagist/bandencentrale, die zich wellicht dan toch tot de bandenleverancier kan wenden hiervoor).

Maar nee, in België vindt men van alles uit, en is men vervolgens alle energie aan het stoppen in bijkomende regels om de miserie op te lossen, correctieve briefwisseling en reguleringen, en massa's tijdverlies op alle fronten.  Er is iets zéér ernstigs zieks met de mensen die deze wetgeving uitvoerend maken of die de wetsontwerpen opstellen.  Het zijn blijkbaar juristen, maar geen economisten noch mensen die enige voeling hebben met de praktijk.  Maar de lobbying van de bandenfabrikanten op Europees vlak tiert weelderig...

En zoals gewoonlijk, bepaalde keurbureaus die zich nu menselijk opgesteld hebben, zullen wellicht gestraft en vervolgd worden als er iets misloopt, want daar besteedt men in België overmatig veel aandacht aan. 

Conclusie:     de banden van mijn aan 147 km/h begrensde Mercedes Vito moeten zeker 190 km per uur kunnen verdragen voor als ik bijvoorbeeld langs een school rij waar je 30 km per uur mag...

Tot slot vind je hier de twee betalingswijzen (eerste rood; afgekeurd; tweede groen; enkel het vignetje betaald, want herkeuring wou ik niet betalen).

 

En voor wie geïnteresseerd is,  klik hiervoor om de speciale wieldoppen te zien met de namen van mijn gezin erop (pas op 7 MB download!)

Mundus vult decipi, decipiatur ergo?

Addendum 3 november 2004!

Tot mijn verrassing kreeg ik vandaag een 'uitnodiging tot keuring' in de bus, terwijl mijn auto gekeurd werd tot 03/07/2005.  U vindt deze documenten op deze link.  Wat gebeurt er nu weer in Brussel of Oostende??? Ofwel ben ik een 'most wanted' subversief figuur geworden (let trouwens op het probleem dat ik VAN BELLE Jean Marc noem en op officiële papieren alle acht de broers soms VAN BELLE Jean heten door het ontbreken van het koppelteken - do not blame me, mijn vader Roger VAN BELLE was hoge ambtenaar bij de belastingen in de 'Oude Zak' te Brugge).

VAN BELLE Jean Marc, Boekhouder/Fiscalist - Bellegoed Bellegem, 16/06/2004, 23:35 h