November 2004: Het verschil tussen belastingcontroleurs
Het moet me ook van het hart. Er is een zéér groot verschil tussen de ene belastingcontroleur en de andere.
Om misschien eventjes aan te duiden: Een klant zendt zijn BTW-aangifte op naar het scancentrum maar dient ook een kopie BTW-aangifte in te Kortrijk, maar heeft bij zijn goedkope externe module van BTW-software (Editvat Pro) per ongeluk periode '4' ingevuld als kwartaal i.p.v. kwartaal 3. De mevrouw in kwestie kan mijn cliënte niet bereiken, en belt mij op, om te zeggen dat er wellicht een vergissing daarover is gebeurd. Zij stelt me voor om het manueel aan te passen, waarna ik ze uitvoerig bedank voor het begrip en vooral voor de enorme en zeer snelle vereenvoudiging van de administratie en stel ze ook voor om op papier te zetten met mijn naam en toenaam en datum en uur dat ik telefonisch hiervoor toestemming gaf [ik ken het interne systeem van evaluaties waarbij 'overgestudeerde Pietjes uit Brussel' soms moeten oordelen over hèn en de ambtenarij soms zeer nefast en procedurieel maken].
Vandaag krijg ik een faxbericht toe van het een andere cliënt die net zelf per ongeluk ook het vierde kwartaal heeft ingevuld. Gevolg een aangetekend schrijven van een onregelmatige aangifte, en pech voor die cliënt, deze komt net te laat toe, waardoor hij zijn teruggave mag vergeten voor dit kwartaal, nieuwe aangifte opzenden (wat ook snel gaat, maar het heen en weer gecommuniceer en de ergernis daarbij wordt niet door iedereen zo rationeel beheerd).
Van mij mogen de computers best standaard procedures krijgen, maar geef maar de uiteindelijke bevoegdheid best aan die zeer correcte BTW-dame uit Kortrijk!
Dit verhaal is zeer banaal, maar je moet eens het verschil in administratie zien tussen het eerste en het tweede geval, èn het prijskaartje dat eraan hangt voor de tweede cliënt in kwestie.
Ik maak ook fouten, en dat geef ik deemoedig toe. Ik kies dikwijls zelfs bewust voor efficiënte boekingen i.p.v. een zeer strikte procedure: Bijv. bij cliënten die zelf hun dossiers doen adviseren we hen alle bankleningen ENKEL op de klasse 173 te boeken. Geen 42 noch 43 (idem voor jaarrekening). Grote voordeel: bij keuze 'OG' (opvragen grootboek) ziet de cliënt onmiddellijk hoeveel van zijn lening nog openstaat op één rekening. Overlopende rekeningen die elk jaar terugkeren, boeken we evenmin. En kleine investeringen boeken we meteen in kosten om mijn uurtarief in afschrijvingstabellen te besparen. Voor voordelen in alle aard doen we 't nog simpeler en laten we onze cliënt zelf verkoopfacturen maken zodat we ook het vak 'btw-herzieningen' vermijden en dus weer veeral boekhoudkosten uitsparen (al kost dat soms iets meer BTW). Ons uurtarief mag dan wel vrij duur zijn, de totaalprijs van onze boekhoudafsluitingen mogen best gezien zijn en nog nooit heb ik een fractie van een uur teveel aangerekend (integendeel, had ik alle gepresteerde uren gefactureerd, kon ik nu wellicht al op pensioen gaan).
Maar als een controleur geen begrip voor snelle efficiëntie heeft en chicaneert, dan onthoud ik dat wel voor de rest van mijn dagen. Even the machine must have a ghost.
VAN BELLE Jean Marc, Boekhouder/Fiscalist - Bellegoed Bellegem,
03-nov-2004 08:40:46 +0100