To display this page you need a browser with JavaScript support. Herbie rides again... de belevenissen van een Herbie van 1969

...herbie rides again...

Spelen met Herbie?  Klik hier! - screensaver hier (virusvrije .exe)

zeer eigenaardige foto, nadat Herbie de bruidskindjes afzette voor deze trouw in Wervik, sprong hij voor...
de authentieke camion van opa Langedock Flori zaliger

...Dromen realiseren is een kwestie van 'doen'...
<<< druk op <ESC> om muziek af te zetten >>>

Zoals dikwijls start het verhaal met een plotse uitroep van een van mijn kindjes, ditmaal het jongste, mijn ziener stientje van belle, die plots roept "ik heb Herbie gezien" en mij vraagt terug te keren.  Omdat we de laatste film van Herbie en de vorige al talloze malen samen bekeken hebben, soms in moeilijkere omstandigheden, moet je begrijpen, dat het inderdaad een emotioneel gebeuren is.  stientje vraagt aan papa of hij kan toveren...

Daar goede papa's zichzelf opleggen af en toe te toveren, contacteer ik mijn ma en leg het gebeuren uit.  Er is nog wel wat werk aan, maar ik heb altijd al garagist willen zijn en ze begrijpt het goed.  Bovendien werd bij mijn geboorte in 1965 een nieuwe volkswagen busje gekocht en dit wagentje is van 1969...

Een week later en na uurtjes onderhandelen en heen en weer lopen en nog meer uurtjes 'prutsen' door mij, is mijn moeder een oldtimertje rijker...

  • En het zou Herbie niet zijn, moest hij niet snel bij mij passen. Doordat ik al met tientallen soorten wagens gereden heb en ook met mijn vaders oudste wagen, ken ik het systeem van remmen en rijden zonder motorbekrachtiging (een gewone niet verwittigde chauffeur zou wellicht al van bij de eerste rit ergens in de gracht belanden en moet dan soms pas beseffen dat hij niet correct verzekerd is). Misschien maak ik hier ook nog een cursus motortechniek voor dit type luchtgekoelde motor (eenvoudigste die er is, maar let op: V-riem wordt NIET opgespannen met stelvijs).

  • Ik besluit mijn eenwieler achteraan op de zetel te leggen, hier zie je mijn eerste pogingen eenwieleren die lukten (na + 30 h oefenen).

  • Op 04/05/06 (wat een numerieke dag)gebeurt dan de toekenning van de nummerplaat.
  • Op 05/05/06 en het bijregelen van de remmen en verse olie (voor zo'n 3000 km goed wellicht), begint Herbie te babbelen met mij. Ik vertel hem dat hij niet mag rijden bij donker, want dat ik enkel naar meetings mag of hem uittesten.  Hij antwoordt meteen "maar dan moet je mij toch altijd uittesten?"
  • De uiteindelijke 'remtambours' kreeg mijn Zaïrese garagist Kongolo alleen los met zijn Afrikaans geduld los zonder schade te berokkenen... Herbie kan en mag best eens koppig zijn, niet waar?

Op zaterdag 07/05/06 gaan we samen in een testrest, na het afregelen van de motor (klik hier voor een low-res videoclip en geluid), naar het 1302-standbeeld van Kortrijk, omdat daar een video-opname moet gebeuren voor een politieke partij en ik besluit te helpen met de 'Samson' (dat is die grote wollige microfoon die gebruikt wordt bij video-opnames).  De cameraman in kwestie moet daarna naar het station van Wervik voor zijn volgende afspraak, en omdat het nogal moeilijk is om uitleggen en Herbie alweer staat te springen, ga ik akkoord om met hem voor te rijden tot in Wervik zelf.  Herbie wist blijkbaar van meer dan ik, want de eerste testrit met Herbie zou meteen het begin van een eigenaardige dag worden (soort zoekt soort?). Ik vertel het hierna vrij gedetailleerd.

foto's hierna van bij de rustplaats (voor oldtimers geen roestplaats...)
       

Vanwege Herbie en zijn gelegenheidschauffeur op zaterdag 06/05/06.

VAN BELLE Jean Marc, Bellegoed, Bellegem, eerste opmaak: 07/05/06 (voor de geïnteresseerden, mijn poëzie staat op de pagina http://logocom.be/poezie).

Technisch & Addenda