Van: luc maelfait [lucmaelfait@hotmail.com]
Verzonden: zaterdag 12 augustus 2006 16:04
Aan: info@vb.be
Onderwerp: walleweg

                                                                                    12 augustus 2006

 

Als reactie over ‘fietsen in de Walleweg’ zou ik U graag van het volgende op de hoogte brengen.

Betreffende personen deden veel moeite om een petitie te laten rondgaan, met als resultaat ‘prullenbak’!

Maar in Kortrijk kan 1 persoon met een zèèèèèr lange arm, het onmogelijke verwezenlijken!!!

 

In 2004 werd het verlengde van de Kapelweg (een oude tramroute) voorzien van nieuwe rioleringen en een wegdek in ruw beton, met een breedte van minder dan 2,5m, met als functie wandel- en fietspad. Aan beide kanten werd een verbodsbord C5 geplaatst met de vermelding: “uitzonderlijk voor landbouwvoertuigen”.

Einde van de werken, september 2004!

 

In het voorjaar van 2005 na 20 uur, belde Dhr. A. Vaneeckhoute (wonende Kapelweg 14) aan bij alle bewoners van de Kapelweg (10 woningen), met het verzoek onmiddellijk een formulier te ondertekenen; want ’s anderdaags vroeg moest hij alles binnenbrengen bij de betreffende stadsdienst !!!

Door de dienst van schepen Leleu werd dus een brief op “naam” van elk gezinshoofd opgesteld! Op die manier kon Dhr. Vaneeckhoute 8 handtekeningen veroveren!!

 

Als reactie hebben we een brief gestuurd t.a.v. schepen Leleu met enkele bedenkingen:

-         Als het de bedoeling was voor doorgaand verkeer, waarom werd deze weg in 2004 niet als normale rijweg aangelegd.

-         Waarom werden die brieven niet per post aan de bewoners van de Kapelweg toegestuurd.

-         Hoe kan het dat “1 persoon” en 7 afgedwongen handtekeningen beslissen over de verkeersveiligheid van de talrijke fietsers, wandelaars, schoolkinderen die deze weg nemen!

Een personenwagen en een fietser kunnen niet op normale manier dwarsen. Eén van beide moet de graskant in.

Ons schrijven werd door Dhr. Leleu nooit beantwoord.

 

In Kortrijk kan men NERGENS terecht om dergelijke praktijken aan te klagen, want openbare werken, infrastructuur, mobiliteit en verkeer is telkens de bevoegdheid van schepen Leleu; en dan het fameus “meldpunt” (geen reactie ontvangen).

En al dit gesjoemel gebeurt onder de beschermende vleugels van Dhr. Burgemeester.

 

We zijn 2006. Veel ondernemingen behalen het iso-certificaat, waarin alle procedures nauwkeurig beschreven staan!

Maar bij het schepencollege van Kortrijk gebeurt alles blijkbaar onder tafel!!

 

Bijgevolg werd het wandel- en fietspad in de Kapelweg een autosnelweg (éénrichtingsverkeer), toegelaten snelheid 90 km/u.

 

Aangezien we bij schepen Leleu geen uitleg kregen, werd een plaatselijke krant (Het Kortrijjks Handelblad) ingelicht;

Dhr. Leleu gaf de volgende commentaar:

-         “ De bevolking vroeg massaal om deze maatregel”.

Als 8 een massa is ( en de manier waarop); hopelijk haalt hij evenveel stemmen.

-         “De twee grote gangmakers voor deze wijzigingen waren André    

Vaneeckhoute en André Vandoorn”.

André Vandoorn is gepensioneerd ACV secretaris en goed bevriend met Dhr. Leleu.

“André Vaneeckhoute, die met de brieven de omwonenden benaderde, is voorzitter van de kerkfabriek en dus een respectabele persoon”

Wat moet een Kortrijkzaan doen om respectabel persoon te worden? Jammer dat alle niet-respectabele personen ook gemeentebelastingen moeten betalen!

 

Er kwam positieve reactie op dit krantenartikel; er werden verkeersborden bijgeplaatst, max. snelheid 25km/uur.

 

We zijn een jaar later; De snelheid (25 km/h) en het éénrichtingsverkeer worden niet gerespecteerd.

Voor dit probleem verwijst de stadspolitie U door naar de wijkagente. En de wijkagente verwijst U door naar schepen Leleu.

 

In mijn ogen is het schepencollege een corrupte clan; men kan NERGENS terecht.

 

Tot slot; op 29 juli 2006 belde de wijkagente aan bij de Kapelweg 22, met de vraag om onmiddellijk zijn voertuig te verplaatsen. Ze kon niet verbaliseren, want het voertuig stond wettelijk geparkeerd. (voor de woning van mijn ouders, Kapelweg 24)

Het voertuig moest verplaatst worden, want het “stoort” één van de buren. Raad eens wie?

 

Er komt blijkbaar nog een tweede hoofdstuk in de Kapelweg. Als Dhr. Vaneeckhoute nu ook nog een parkeerverbod kan realiseren voor de woning van mijn ouders, dan is het duidelijk dat het schepencollege meewerkt aan pesterijen.

 

 

Luc Maelfait-Vanhoutteghem