CONCLUSIE

Om een lang verhaal kort te maken (vooral voor de kinderen van de enquête bedoeld):

  1. Proficiat aan de jeugd voor het initiatief. Want om de burgemeester in Bellegem in school zelf de petitie te laten ophalen, daarvoor moet je wellicht beroep gedaan hebben op kennissen. Bovendien is dit een toonvoorbeeld van vrije meningsuiting.

  2. Zet echter de tweede stap, namelijk die naar kennis.  Onderzoek de mogelijkheden en ga verder.  Ondervraag echter de mensen die in de Walleweg zelf wonen en kom zelf met voorstellen.  Speel eens zelf politicus en bewijs dat je het zelf ook beter kunt.  Bereid alles voor, en leer al doende ook alle aspecten ervan bekijken. 

  3. Durf dan ook de financiële consequenties na te vragen.  Ten slotte zullen jullie, de jeugd, de zware pensioenen moeten dragen van onze generatie.  Om een voorbeeld te geven dat dit niet om te lachen zal zijn, vind je in het Staatsblad van vandaag 10/08/2006 op deze link vanaf blz. 39283 e.v. de exacte lijst van mensen van het Antwerps Havenbedrijf èn de pensioenbedragen die zij zullen moeten krijgen via toekomstige belastingen.  Schrik niet, er staat bijv. ene Buyssens Leo met een maandelijks pensioen van maar liefst 4.665,79 EUR per maand! Doordat de huidige regering dit volledige pensioenfonds van zo'n 150 mensen overgenomen heeft en daar NU zon 18,7 miljoen EUR voor krijgt, zullen onze kinderen dus duidelijk méér dan 18,7 miljoen EUR moeten uitbetalen aan die 150 mensen. Hetzelfde gebeurde al een paar malen.  Misschien kan stad Kortrijk ook zijn pensioenlast dan verkopen om de 'nationale' begroting in evenwicht te krijgen. Het lijkt me echter duidelijk dat er een probleem is met dit soort 'ambtenarenpensioenen', naast het feit dat er in België al drie keer meer ambtenaren zijn dan normaal.  Wel hetzelfde geldt voor alles.  Of jullie nu een zak snoep kopen, of er moet een fietspad aangelegd worden, het heeft financiële consequenties, en jullie mogen, nee moeten daar eigenlijk in geïnteresseerd zijn.

  4. Misschien zul je dan een paar maal tot de conclusie komen dat we beter nog even de bestaande situatie behouden.  Want eigenlijk heeft de vorige generatie eerst al de banen verbreed en sneller gemaakt, en onze generatie smijt nu alles terug toe. De steden moesten eerst toegankelijk worden, en nu moet het verkeer uit stad geweerd worden (zoals in Brugge, maar daar kun je van het Zand naar de Markt langs de ene winkelstraten en langs de andere winkelstraten terug). Men kan niet tegelijk een ringshopping uitbouwen met winkels èn het centrum maximaal van winkels willen voorzien. Horecasol vraagt om studenten in de oude kliniekgebouwen op te nemen en daar valt over na te denken.

  5. Als je dan alles mooi voorbereid hebt, en als je vooral ook nota neemt van bijv. een meester van de Vrije Basisschool van Bellegem die elke dag door weer en wind die route met de fiets maakt, en ook eens luistert naar de bescheiden kindjes van Labis, waarvan ik weet dat ze eveneens al duizenden malen die weg hebben afgelegd, dan zul je je ook zelf geliefd maken en zul je zien dat communiceren met mensen veel leerzamer en vooral leuker is dan gelijk welke leerstof op school.

En gelijktijdig bouwen we op die wijze terug aan een harmonieuze toekomst, waarin problemen wel degelijk besproken en aangepakt worden, maar waarin het respect voor elkaars eigenheid behouden blijft. Ook in Kerk & Leven staan dikwijls mooie artikels, die me doen denken aan het verhaaltje van 'De krekel en de mier'.  Misschien had de schepen gelijk dat er zeven magere jaren aankomen (dat komt trouwens uit het Oude Testament en was een voorspelling).  Maar na die zeven magere jaren, komen dan normaal weer zeven vette jaren.  Zo gaat alles op en neer.

Met kindvriendelijke, fietsvriendelijke, gemeentevriendelijke, maar doodrijdersonvriendelijke groeten,

VAN BELLE Jean Marc, Bellegoed Bellegem, augustus 2006.

 

Deze directory is afgeschermd om veiligheidsredenen - vraag gerust verdere info bij info@vb.be of info@logocom.be