Deze tekst dient ook als begeleide informatie voor het Renault Forum
Testen gebeurden met Renault Trafic Euro 5 norm motor 2.0 dCi (bouwjaar 2011; levering 2012).
Ik geef meteen de eerste (normale tabel) en de tweede (super zuinige tabel)
Test 1, start 16106 km = 0,0 km = 0 liter = actieradius (raming op verleden en huidig verbruik) 1444 km, 10/06/2012
Aantal streepjes | km-verloop | cumul liter | gemiddelde | actieradius | datum |
9 | +27 km echt = 0 km opm.: te laat reset |
0,0 l | -- | 1444 km | 26/05/2012 |
8 | 168 | 12,4 | 7,4 | 1135 | 29/05/2012 |
7 | 280 | 20,7 | 7,4 | 1028 | 30/05/2012 |
6 | 409 | 30,5 | 7,4 | 908 | 02/06/2012 |
5 | 560 | 41,9 | 7,4 | 766 | 03/06/2012 |
4 | 750 | 50,0 | 7,4 | 570 | 05/06/2012 |
3 | 846 | 61,2 | 7,2 | 458 | 06/06/2012 |
2 | 1014 | 71,3 | 7,0 | 294 | 07/06/2012 |
1 | 1122 | 79,5 | 7,0 | --- | 10/06/2012 |
0 | 1219= 1246 km echt | 86,0 | 7,0 | --- | 10/06/2012 |
opmerking | NIET leeggereden | saldo 4 liter? | echt gemidd.: 6,90 l |
Test 2, start 17352 km = 0,0 km = 0 liter = actieradius (raming op verleden en huidig verbruik) 1350 km, 10/06/2012
Aantal streepjes | km-verloop | cumul liter | gemiddelde | actieradius | datum |
9 | 0 km | 0,0 l | -- | 1350 km | 10/06/2012 |
8 | 206 km | 12,5 l | 6,0 l/100 km gem. | 1381 km | 12/06/2012 |
7 | 388 | 22,7 | 5,8 | 1300 | 13/06/2012 |
6 | 560 | 32,4 | 5,7 | 1150 | 15/06/2012 |
5 | 726 | 42,6 | 5,8 | 950 | 16/06/2012 |
4 | 889 | 52,1 | 5,8 | 760 | 18/06/2012 |
3 | 1046 | 61,2 | 5,8 | 569 | 20/06/2012 |
2 | 1223 | 71,3 | 5,8 | 354 | 21/06/2012 |
1 | 1395 | 81,8 | 5,8 | 173 (valt dan op ---) | 22/06/2012 |
0 (= leeg!) | 1571,4 | 92,0 | 5,8 | --- | 23/06/2012 |
echt gemiddelde | (91,50 liter getankt) | 5,82 liter/100 km |
Het clipje met alle boordcomputerfuncties van een paar kilometer voor ik stil val (in de buurt van Lukoil Izegem) en de foto 'daarna' met de foutmelding erin vind je op http://youtu.be/hCOexTDIjEk
De melding op de boordcomputer 88 km/h betekent dat de cruise control op 88 km/h staat (groene indicator). Soms werk ik echter ook gewoon met de begrenzing (rode indicator dan) i.p.v. de cruise control om het verbruik (en/of de boetes) te beperken.
Voor waarmerking en zonder fraude opgemaakt.
Bij leegrijden, krijg je dan plots de melding "DEFECTE INSPUITING". Bij mij lukte het zonder het dieselpompje terug om gewoon weer te rijden, zonder dat er problemen van kwamen (let wel: het is een nieuwe wagen, er zijn dus geen dieselresten in de tank onderaan en de filter is nog zuiver en nieuw).
Grafische weergave (.jpg) van tweede tabel opnieuw voor alternatieve browsers:
Ter illustratie nog dit:
Twee weken later mocht ik een week met een BMW 320D uit 2005 rijden en ik dacht dat ik daarmee wel een heel zot record kon breken qua zuinigheid omdat ik in de boordcomputer wel niet zoveel gegevens had, maar deze mij wijsmaakte dat ik het verbruik op 3,8 liter kon houden.
Mis echter, zie hier het verloop van de dieseltank van de BMW 320D:
Beginstand: 02/07/2012 = 157382 km
Eindstand bij Lukoil op 06/07/2012 (bijna op reserve): 158461 km = 1079 km = 52 liter
Volgens boordcomputer verbruik van slechts 3,8 liter, maar als je het uitrekent = 52 / 10,79 = 4,82 liter! BMW zeurt dus, Renault helemaal niet (verrassend hoe correct die boordcomputer werkt, hoedje af voor de techneuten van Renault).
rebels Van Belletje uit Bellegoed, Bellegem, Belgium (straat = Straatje 21, echt waar, geen echt toeval trouwens, want ik ben een doordrijver op het vlak van droomrealisaties), test uitgevoerd op 30 en 31 juli 2010.