Renault Trafic 2.0 dCi 2012: 1571km met 91,50 liter

Deze tekst dient ook als begeleide informatie voor het Renault Forum

Testen gebeurden met Renault Trafic Euro 5 norm motor 2.0 dCi (bouwjaar 2011; levering 2012).

Ik geef meteen de eerste (normale tabel) en de tweede (super zuinige tabel)

Test 1, start 16106 km = 0,0 km = 0 liter = actieradius (raming op verleden en huidig verbruik) 1444 km, 10/06/2012

Aantal streepjes km-verloop cumul liter gemiddelde actieradius datum
9 +27 km echt = 0 km
opm.: te laat reset
0,0 l -- 1444 km 26/05/2012
8 168 12,4 7,4 1135 29/05/2012
7 280 20,7 7,4 1028 30/05/2012
6 409 30,5 7,4 908 02/06/2012
5 560 41,9 7,4 766 03/06/2012
4 750 50,0 7,4 570 05/06/2012
3 846 61,2 7,2 458 06/06/2012
2 1014 71,3 7,0 294 07/06/2012
1 1122 79,5 7,0 --- 10/06/2012
0 1219= 1246 km echt 86,0 7,0 --- 10/06/2012
opmerking NIET leeggereden saldo 4 liter? echt gemidd.: 6,90 l

 

 

 

 

 

 

 

Test 2, start 17352 km = 0,0 km = 0 liter = actieradius (raming op verleden en huidig verbruik) 1350 km, 10/06/2012

Aantal streepjes km-verloop cumul liter gemiddelde actieradius datum
9 0 km 0,0 l -- 1350 km 10/06/2012
8 206 km 12,5 l 6,0 l/100 km gem. 1381 km 12/06/2012
7 388 22,7 5,8 1300 13/06/2012
6 560 32,4 5,7 1150 15/06/2012
5 726 42,6 5,8 950 16/06/2012
4 889 52,1 5,8 760 18/06/2012
3 1046 61,2 5,8 569 20/06/2012
2 1223 71,3 5,8 354 21/06/2012
1 1395 81,8 5,8 173 (valt dan op ---) 22/06/2012
0 (= leeg!) 1571,4 92,0 5,8 --- 23/06/2012
echt gemiddelde (91,50 liter getankt)   5,82 liter/100 km    

 

 

 

 

 

 

 

Het clipje met alle boordcomputerfuncties van een paar kilometer voor ik stil val (in de buurt van Lukoil Izegem)  en de foto 'daarna' met de foutmelding erin  vind je op http://youtu.be/hCOexTDIjEk

De melding op de boordcomputer 88 km/h betekent dat de cruise control op 88 km/h staat (groene indicator). Soms werk ik echter ook gewoon met de begrenzing (rode indicator dan) i.p.v. de cruise control om het verbruik (en/of de boetes) te beperken.

Voor waarmerking en zonder fraude opgemaakt.

Bij leegrijden, krijg je dan plots de melding "DEFECTE INSPUITING".  Bij mij lukte het zonder het dieselpompje terug om gewoon weer te rijden, zonder dat er problemen van kwamen (let wel: het is een nieuwe wagen, er zijn dus geen dieselresten in de tank onderaan en de filter is nog zuiver en nieuw).

Grafische weergave (.jpg) van tweede tabel opnieuw voor alternatieve browsers:

 

 

 

 

 

Ter illustratie nog dit:

Twee weken later mocht ik een week met een BMW 320D uit 2005 rijden en ik dacht dat ik daarmee wel een heel zot record kon breken qua zuinigheid omdat ik in de boordcomputer wel niet zoveel gegevens had, maar deze mij wijsmaakte dat ik het verbruik op 3,8 liter kon houden.

Mis echter, zie hier het verloop van de dieseltank van de BMW 320D:

Beginstand: 02/07/2012 = 157382 km

Eindstand bij Lukoil op 06/07/2012 (bijna op reserve): 158461 km = 1079 km = 52 liter

Volgens boordcomputer verbruik van slechts 3,8 liter, maar als je het uitrekent = 52 / 10,79 = 4,82 liter!  BMW zeurt dus, Renault helemaal niet (verrassend hoe correct die boordcomputer werkt, hoedje af voor de techneuten van Renault).

 

 

rebels Van Belletje uit Bellegoed, Bellegem, Belgium (straat = Straatje 21, echt waar, geen echt toeval trouwens, want ik ben een doordrijver op het vlak van droomrealisaties), test uitgevoerd op 30 en 31 juli 2010.